Gisle A. G. Agledahl googlet først hvordan man begynner en stiftelse. Deretter ringte han Isabelle Ringnes.

Vil at alle influensere skal gi vekk en prosent av inntektene

For et halvt år siden fikk Gisle A.G. Agledahl en idé. Torsdag kunne han offisielt presentere stiftelsen INSJ.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag ble stiftelsen INSJ lansert med Gisle A.G. Agledahl i spissen, og Isabelle Ringnes og Jenny Skavlan med i styret. Ideen bak initiativet begynte for et halvt år siden.

– Det begynte med en tanke om at det er mye påvirkningskraft og penger i sosiale medier. Og det føltes som en god idé, og noe alle burde får til, å gi bort én prosent av inntektene fra kommersielle samarbeid i sosiale medier, sier Agledahl til KOM24.

Måtte google

Vi møter han og Isabelle Ringnes i Trigger Oslo sine lokaler. Byrået er det første byråsamarbeidet, og det er her Agledahl, Ringnes og Skavlan har samlet en rekke kjente influensere og samarbeidspartnere til INSJ-oppstarten.

Spoler vi et halvt år tilbake i tid, finner vi ut at alt startet med et Google-søk.

– Akkurat da krigen i Ukraina brøt ut tror jeg mange følte seg hjelpeløse, så derfor tenkte jeg at dette kunne være en god måte der alle kan bidra med å gi noe tilbake. Nettopp fordi man vet ikke helt vet hvor man skal begynne. Og ettersom jeg aldri har startet en stiftelse måtte jeg google «Hvordan starte en stiftelse?».

Agledahl fant ut at han trengte hjelp og støtte til å realisere stiftelsen, og gjerne noen med gründer-kompetanse. Valget falt på Isabelle Ringnes.

Jenny Skavlan, Isabelle Ringnes og Gisle A. G. Agledahl, utgjør styret i INSJ.

– Vi har møttes tidligere, men kjente ikke hverandre godt. Men det lille inntrykket jeg hadde av Gisle, så tenkte jeg at det er klart at vi får til dette, sier Ringnes til KOM24.

Forme bransjen

Hun minner om at det bare er et halvt år siden.

– Jeg synes det er utrolig at vi allerede står her i dag med flere påvirkere som vil være en del av INSJ. Også er jeg veldig imponert av hele teamet rundt.

Alle jobber pro bono og samles rundt et felles mål.

– Vi håper at vi kan være med å forme en bransje, som fremdeles er veldig ung, og som både kommer til å vokse i antall påvirkere og beløpet som er i omløp. I tillegg til den påvirkningskraften som man har.

Ringnes tror dette er en gylden mulighet til å forsøke i fellesskap å finne felles retningslinjer og verdigrunnlag som man jobber etter.

– Jeg tror dette vil bidra til å løfte bevisstheten som er viktig for å skape en best mulig influenser bransje.

Gerilja-markedsføring

Før stiftelsen ble offentliggjort torsdag, har ideen kun blitt luftet som et uferdig prosjekt. Men med gerilja-markedsføring, skal vi tro Ringnes.

– På rød løper på Elle-festen huket vi tak i alle vi kjente, og vi fikk så mange som sa ja til å være med. Riktignok med noen glass innabords, men de står fortsatt fast ved det, ler Ringnes.

Hun er glad for at INSJ har blitt mottatt slik de håpet på med positivitet og stort engasjement.

– For det er en så enorm kraft som bor i dette som vi håper å skape sammen, sier hun.

Inntektene skal gå til et veldedig formål og medlemmene i INSJ vil nominere formål. Deretter er det følgerne som kan stemme fram en vinner.

Bryter med fordommer

Agledahl setter pris på at det er et stort spenn i de som allerede har vist engasjement om å være med.

– Selv om mange kan være rivende uenige i ting er det fint at vi kan samles gjennom dette formålet. INSJ skal være et sted med stor takhøyde for meninger og personligheter, og en erfaringsutveksling.

– Vi har mye å lære av hverandre i denne bransjen.

– Synes du det er rart at ingen har tatt initiativ til noe lignende før?

– Jeg tror tiden er moden nå. Dette er en ung bransje som ikke har holdt på se lenge, og som har endret seg i høy fart. Gjennomsnittsalderen for en påvirker i dag er 28 år.

En alder Agledahl tror overrasker mange.

– Gjennomsnittsalderen er ikke det den var for kanskje fem eller ti år siden, og jeg tror den bryter med mange fordommer mange kanskje har. Så derfor tror jeg ikke vi har vært helt klare for noe som INSJ før nå.

Powered by Labrador CMS