ANTI hylles for sin NRK-jobb.
ANTI hylles for sin NRK-jobb.

ANTI hylles for sin design-jobb med NRKs visuelle identitet

NRK har gjennomført en storstilt oppdatering av sin visuelle identitet. ANTI står bak den nye identiteten. 

Publisert

NRK mottar DOGA-merket sammen med designbyrået ANTI under en seremoni i Oslo 14. mars.

Samtidig gis DOGA-merket også til oppstartsbedriften Nomono og designselskapene Inventas, Heydays og Goods.

Hele befolkningen er NRKs målgruppe, og dermed trengs en sterk, presis og varig identitet som lyser tillit og skiller seg ut i mediejungelen. 

Etter mange år med så å si samme visuelle uttrykk, var det på tide med fornyelse. Cecilie Lyng, NRKs profilsjef, forklarer i en pressemelding hvorfor:

– Vi kom fra et sted der designprofilen tok utgangspunkt i kanalene, altså NRK1, NRK2 og NRK3. Men de digitale produktene NRK.no, NRK TV og NRK Radio hadde et mye større behov for designdetaljering enn hva vi klarte å få til med den løsningen vi hadde. Vi trengte å gjøre et større løft, sier hun.

NRK har et av landets største designmiljøer, og sammen med byrået ANTI gikk de i gang med arbeidet. 

Medarbeidere fra mange fagområder ble intervjuet, og kursen ble staket ut. 

Dette ga både innsikt og bred forankring i en stor og desentralisert organisasjon.

Sammen med Anti har NRK utviklet en designfilosofi som rommer alle slags kanaler og uttrykksformer, og som samtidig formidler verdiene distinkt, levende og empatisk. 

De har skapt en variert grafisk verktøykasse som gjør at NRK kan tilpasse designprofilen, og gjøre det enklere å få tilgang til innholdet.

– Vi har et ansvar for at innholdet er mest mulig tilgjengelig for alle. Sammen med Typotheque har vi derfor utviklet en egen font, NRK Sans, som gir bedre lesbarhet. Vi har også jobbet mye med fargevalidering samt utviklet en egen lydprofil for NRK, sier Lyng.

Samtidig som mye ble endret, var det også noe som ble beholdt. NRKs logo har vært en designbauta helt siden grafiker og kunstner Ingolf Holme tegnet den for snart 55 år siden. 

Den ble oversatt til et fleksibelt og levende uttrykk som kan tilpasses alle mulige sammenhenger.

– Designet er blitt tatt svært godt imot både internt og eksternt. Både i inn- og utland har tilbakemeldingene vært positive, og etter hvert har vi også mottatt flere priser – senest Innovasjonsprisen for inkluderende design, forteller Lyng

Juryen roser NRK og ANTI for å ha utviklet en visuell identitet som klarer å balansere mellom fornyelse og respekt for tradisjonen.

«Designkonseptet bygger på en fast, gjenkjennelig kjerne og et klart merkehierarki. Samtidig gir det spillerom for å variere og videreutvikle elementene for å passe et spekter av programkonsepter og målgrupper. Resultatet er en dynamisk og funksjonell visuell identitet av fremragende designhåndverk, som vil gi varig verdi,» skriver juryen i sin vurdering.

Powered by Labrador CMS