– Jeg har kommet over mange fine historier om norske merkevarer på Reddit som gjør at jeg forstår hvorfor produktene er viktige og populære for nordmenn.
– Jeg har kommet over mange fine historier om norske merkevarer på Reddit som gjør at jeg forstår hvorfor produktene er viktige og populære for nordmenn.

Brasilianske Erika Brenner i Publicis bruker sosiale medier for å forstå nordmenn

– «Go play in the jungle, not in the zoo».

Publisert Sist oppdatert

Erika Brenner er født i São Paulo i Brasil og er halvt brasiliansk og østerriksk. Hun har familie spredt rundt i hele verden og har selv jobbet i Kina i åtte år. Så møtte hun den store kjærligheten i Shanghai og lot seg overtale til å flytte til hans hjemland, Norge.

– Men det var en forutsetning for meg å sikre meg en jobb i Norge, før vi flyttet, forteller Brenner til KOM24.

Den første norske jobben var som Consumer Insights Manager i Helly Hansen, hvor hun ble værende i litt over tre år. I august i fjor returnerte hun til byråbransjen og fant veien inn til Publicis og Kitchen som innsiktsplanlegger, en rolle hun har mye erfaring med.

Et inkluderende arbeidsliv

Brenner har jobbet med innsikt i blant andre TBWA, GTB og BBH i Kina, og snakker flytende portugisisk, spansk, mandarin og engelsk. Og forstår norsk, selv om hun er mest komfortabel med å svare på engelsk.

– Jeg var redd språket skulle bli et problem. Og jeg var unødvendig nervøs i starten fordi jeg var redd for å redusere tempoet i jobbsammenheng, men jeg opplever heldigvis at nordmenn er interessert i folk med en annen bakgrunn enn seg selv, og at de er tålmodige.

Mellom Helly Hansen og Kitchen fikk hun en tre ukers pause. I stedet for sommerferie deltok hun på norskkurs, påspandert av Publicis.

– Det var veldig betryggende å få delta på et kurs før jeg hadde min første dag.

Siden 2014 har Publicis ønsket ansatte fra utlandet velkommen og betalt norskkurs for dem. Og i fjor begynte de å avholde kursene på kontoret fordi det var mer enn nok folk til å fylle en klasse.

– Vi var åtte ulike nasjonaliteter på norskkurset. Og det er 18 ulike nasjonaliteter i Publicis bygget. Det er et spennende miljø og jeg synes det er herlig at de ønsker og ser på ulike bakgrunner som en styrke, noe de viser tydelig ved å være et inkluderende arbeidsmiljø.

Brobygger

En Planner jobber med å bygge broer mellom byråets kunder og forbrukerne. I tillegg til å lære seg norsk, har Brenner jobbet aktivt med å lære seg å forstå nordmenn, og husker godt hva Rob Campbell, hennes mentor fra Wieden+Kennedy Shanghai, fortalt henne: «Go play in the jungle, not in the zoo».

– Man kommer langt med data og innsiktsrapporter, men det handler om å observere mennesker i deres «habitat» for å virkelig forstå dem. En observasjon jeg har gjort meg er hvordan nordmenn finner en lue eller vott på bakken og henger den opp eller setter den pent i et hjørne, slik at den skal være synlig for eieren. Det synes jeg er veldig søtt.

En annen observasjon ble hun oppmerksom på under Gullblyanten i fjor, som var den første norske prisutdeling hun overværet.

– Det var gøy å se hvordan alle klapper i takt med musikken.

Bidrar til et større perspektiv

Alle disse observasjonene merker hun seg og fører dem rett inn digitalt i ReMarkable. I tillegg bruker hun sosiale medier som innsiktsinnsamling for å bedre forstå nordmenn og det norske markedet.

– Man kan lære mye om norske merkevarer og nordmenns forhold til enkelte produkter ved å utforske dem i sosiale medier.

Hun fant raskt ut at det er en god alternativ kilde for innsikt, selv med tilgang til store mengder forbrukerdata og forskning kombinert med egne observasjoner.

– Jeg har kommet over mange fine historier om norske merkevarer på Reddit som gjør at jeg forstår hvorfor produktene er viktige og populære for nordmenn.

I tillegg lærer hun mye om nordmenn av TikTok og Instagram.

– Sosiale medier er en god måte for å bli kjent med nye mennesker og forstå hva de er opptatt av. I Norge ser jeg at mange er interessert i tips for å gjøre daglige situasjoner enklere og deler mye bra innhold på TikTok. Jeg tror det er viktig som en kommunikatør at vi forstår forbrukeren i det virkelige liv kombinert med reell fakta og innsikt fra sosiale medier. Da tror jeg vi kan lage kommunikasjon som virkelig treffer dem, og det er nettopp derfor jeg tror det er avgjørende å bruke alle disse verktøyene for å forstå kulturen slik at man sitter igjen med et større perspektiv.

Powered by Labrador CMS