Magnus Hoem Iversen, Magne Supphellen og Karl-Fredrik Tangen mener alle TV 2s navneendringer er positive og på tide. Selv om bruken av direkte-navnet splitter dem litt.
Magnus Hoem Iversen, Magne Supphellen og Karl-Fredrik Tangen mener alle TV 2s navneendringer er positive og på tide. Selv om bruken av direkte-navnet splitter dem litt.

Merkevare-eksperter hyller TV 2s navneendringer

– Dette burde de gjort for lenge siden!

Publisert Sist oppdatert

– Av alle navneendringer synes jeg dette er en fin navneendring. Det er så mange navneendringer som er så kryptiske at de er helt uten informasjon om hva ting er

Det sier Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Institutt for markedsføring, School of Communication, Leadership and Marketing ved Høyskolen Kristiania.

Torsdag ble det kjent at TV 2 skifter navn på to av kanalene sine.

Hovedkanalen bytter navn til TV 2 navn til TV 2 Direkte.

Samtidig skifter TV 2 Nyhetskanalen navn til TV 2 Nyheter.

Forvirret

Navneendringene er i tråd med det pågående merkevare-arbeidet som mediehuset har gjort siden vinteren 2021.

– Det er en klok navneendring. Nå har de skilt ut direkte fra andre ting og nyhetsdelen. Og når det gjelder nyheter så har TV 2 hatt problemer med at når det virkelig smeller så tyr folk til NRK. Nå kan de få jobbe mer med nyhetskanalen, sier han.

Medieviter Magnus Hoem Iversen sier til KOM24 at han blir forvirret av Direkte-bruken på hovedkanalen.

– Jeg er vant til å tenke at TV 2 Nyheter er der det direkte stoffet er. Jeg forventer ikke realityserier og boligjakten Danmark på en kanal som heter «direkte», sånn umiddelbart, sier han.

Iversen sier at han forbinder ordet direkte med live-sendinger.

Men er sikker på at dette setter seg relativt raskt. Folk har en enorm evne til å bli vant til nye navn i vårt samfunn, peker han på.

– Burde gjort for lenge siden

Men TV 2 Nyheter mener han er et bra navn som gir mening og er mer moderne enn «Nyhetskanalen»

Magne Supphellen i Brand Cognition hyller navneendringene.

– Dette er fornuftig, de burde gjort det for lenge siden, mener han.

Supphellen er ekspert på fagområdene strategisk merkevareledelse, verdibasert forretningsledelse og entreprenørpsykologi og underviser i dem på Norges Handelshøyskole (NHH).

Han sier at lineær-TV er blitt mindre og mer en spesiell greie, spesielt blant yngre seere.

– At man skiller det ut og tydeliggjør at det er lineært er bare rimelig, sier han.

– Men kan ikke bruken av ordet direkte forvirre?

– Jeg går ut fra at de har testet begrepet, det ga meg intuitiv mening. Folk svitsjer mellom lineær og opptak hele tiden og dette tydeliggjør det som skjer lineært, sier han og legger til:

– Det virker tilpasset folks seerhverdag.

Som Hoem Iversen var han ikke særlig fornøyd med det gamle navnet Nyhetskanalen.

Viktig nyhetsformidling

– Når du tar vekk TV 2 fra merkenavnet går du glipp av muligheten for å bygge et eget merkenavn. Nyhetsformidling er en viktig og potensielt sterk motor for å bygge merkevaren. Så det at de valgte bort merkevaren var rart, sier han. Men nå har de altså tatt tak i dette og døpt om kanalen til TV 2 Nyheter.

Han sier at kanalen har valgt å ta i bruk navnet TV 2 Nyheter betyr at nyhetsformidling blir en tydeligere kanal som skal bygge morsmerket TV 2.

– De har konkludert med at nyhetsformidling er viktig for å bygge TV 2 som morsmerke, mener han.

Powered by Labrador CMS