Dentsu lanserte i slutten av 2021 en omfattende
ansettelseskampanje som preget bybildet i Oslo, og kunne ses gatelangs på boards
og på T-banen.
Det var første gang de prøvde seg på en slik employer
branding-kampanje, hvor selskapet skulle ansette over 20 stykker fordelt på fem
byråer under dentsu-paraplyen.
Denne kampanjen preget bybildet i 2021.Foto: dentsu
Ifølge Paal Fure, daglig leder i dentsu Norge og Nord-Europa,
har kampanjen vært en suksess og har tydelig ført til mersmak – ettersom de har
tenkt å kjøre i gang et lignende program til høsten.
– Vi fikk fylt alle stillingene. Ikke alle ansettelsene var
relatert kun til kampanjen, men den bidro aktivt i flere av dem, sier han til KOM24,
og legger til:
– Vi er veldig godt fornøyde med de som har kommet til oss.
De som ble ansatt er innenfor alle av dentsus forretningsområder: media, kreativitet og teknologi,
men også IT, HR og økonomi.
Ifølge Fure så ble kampanjen referert til «ganske hyppig»
gjennom ansettelsesprosessen. Av de fem byråene under dentsu, som består av
iProspect, Merkle, isobar, Carat og Red dentsu X, tror han det var Merkle som tok mest
oppmerksomhet.
– De hadde veldig høy vekst og rekrutteringsbehov. Vi opplevde kampanjen som veldig kraftfull.
Selv om det er over ett år siden de lanserte kampanjen merker
Fure fortsatt ettervirkninger av den.
– Den ble referert til på de siste onboarding-møtene jeg
hadde for en måneds tid siden, og hadde tydelig etterlatt et positivt inntrykk.
Hovedintensjonen var ganske selvsagt å ansette flere til byråene,
men de hadde òg en annen baktanke med kampanjen – øke kjennskapen til
selskapet og dets forretningsområder.
– Vi vet at mange kjenner enkelte av våre byråer, men ser vi har et behov for å gi et tydeligere bilde av helheten og hvilke muligheter som ligger hos oss.
Som nevnt gjør de seg klar for en ny runde til høsten, hvor
de håper å tiltrekke seg flere innen alle fagområder.
– Vi gjør det både fordi forrige forsøk var så vellykket, men
vi tenker også å forberede oss til neste år. Det gjelder å være i de rette
miljøenes bevissthet før vi kjenner på et konkret behov, så vi baner vei for det som skulle komme.