Mener russen blir utsatt for ulovlig markedsføring Barne- og familiedepartementet har gitt Forbrukertilsynet et oppdrag i 2024 om å prioritere tilsyn med markedsføring og kommersielt press overfor russ.
Viste slående tall til bransjefolk: – En krise for dere som sitter her Flere virksomheter sliter spesielt på tre viktige punkter.
Forbrukerrådet klager inn Meta for omfattende lovbrudd Forbrukerrådet og syv andre forbrukerorganisasjoner klager inn Meta for en rekke brudd på personvernlovgivningen.
Garn- og ullgigant anklages for villedende markedsføring Norsk identitet, men utenlandsk produksjon. Forbrukerrådet mener den erkenorske markedsføringen til Viking of Norway kan være villedende.
Regjeringen utfordres til handling etter stortingsvedtak om reklameforbud Stortinget har bedt regjeringen om å ha en plan klar i desember, men fristen går straks ut.
Forbrukerrådet klager inn Metas «ja eller betal-modell» Klager inn Meta for å tvinge brukerne til å ta valget mellom å tillate bruk av personopplysninger i markedsføring eller betale for å slippe annonser.
Forbrukerrådet: – Håper ikke internett blir en eneste stor betalingsmur Fagdirektøren i Forbrukerrådet er tydelig på hva han mener om Metas nye betalingsløsning.
Thomas Ege tar forbrukerkampen Etter fem år i Sporveien har Thomas Ege nå startet som senior kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet
Forbrukerrådet mener SAS og Norwegian grønnvasker – det vil de ha en slutt på Nå ber de myndighetene gripe inn mot markedsføring av “klimanøytrale” flyreiser.
Ny rapport: Generativ AI setter grunnleggende rettigheter i spill Det har vært en eksplosjon av tjenester drevet av kunstig intelligens det siste halvåret. Forbrukerrådet legger nå frem en rekke anbefalinger og krav for å sikre at forbrukernes rettigheter blir ivaretatt.
Forbrukerrådet: Alle er tjent med at de som utnytter forbrukernes tillit blir avslørt «En bedrift eller aktør med gode bærekraftstiltak og ærlig markedsføring bør omfavne grønnvaskingsprisen.», skriver Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.
Vil en grønnvaskingspris bidra til en bedre verden? «Vi er bekymret for at denne prisen vil bidra til at bedrifter blir redde for å kommunisere hva de faktisk har fått til», skriver Maria Peltokangas og Katherine Duarte.
Forbrukerrådet: Derfor har vi lansert grønnvaskingsprisen «Hvordan ser grønnvasking ut? Hva skal du se etter for å unngå å bli lurt til å kjøpe varer som ikke er bærekraftige - til tross for påstander om nettopp det?», skriver Gunstein Instefjord.
Helen Mehammer ny kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet Går fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) til Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet lanserer «Grønnvaskingsprisen» Ord som «grønne», «øko-vennlige» eller «bærekraftige» selger. Realiteten er at disse produktene ofte ikke er så bra for miljøet som de gir inntrykk av, melder Forbrukerrådet.
Stor oppslutning om å begrense reklame for usunne varer rettet mot barn Både Nasjonalforeningen for folkehelse og Forbrukerrådet mener barn er for dårlig beskyttet mot reklame for usunne varer. De krever sterkere lut.