Forbrukertilsynet har laget illustrasjoner som viser god og dårlig merking av reklame i forskjellige medier.

Forbrukertilsynet: 47 annonsører brøt forbudet mot skjult reklame

Forbrukertilsynet har gjennomført en ny tilsynsaksjon i sosiale medier. Etter aksjonen har 47 annonsører fått brev der Forbrukertilsynet konkluderer med brudd på forbudet mot skjult reklame.

Publisert

I en tilsynsaksjon har Forbrukertilsynet sett nærmere på annonsører som bruker påvirkere til å markedsføre på Instagram, TikTok og Snapchat. Målet har vært å avdekke skjult reklame.

Fortsatt et problem

Aksjonen viser at det fortsatt er et problem at merkingen skjules på forskjellige måter. Merkingen kan for eksempel være plassert helt ute i kanten eller bak brukernavnet. Liten skriftstørrelse eller farge som går i ett med bakgrunnen kan også gjøre det vanskelig å få øye på merkingen.

Det skriver Forbrukertilsynet på egne nettsider.

Tilsynet oppdaget også flere tilfeller der «ambassadører» ikke har merket reklameinnlegg. Når annonsører inngår langsiktige samarbeid med påvirkere skal alle innlegg som har markedsføringsverdi for annonsøren tydelig fremstå som reklame.

Får beskjed om å ta grep

Blant dem som har fått brev fra Forbrukertilsynet er aktører som Louis Vitton Norge, Polarn O. Pyret, Kid Interiør, Fløtre, Kattnakken, L`Oreal Norge, Lyko online og Bergans Retail.

Forbrukertilsynet skriver at det er annonsørene som har hovedansvaret for at innleggene blir tydelig merket, selv om det er påvirkerne som publiserer innleggene. Annonsørene må sørge for opplæring, oppfølging og kontroll av påvirkerne de benytter seg av. De må også iverksette tiltak hvis påvirkerne legger ut umerkede eller utilstrekkelig merkede reklameinnlegg fra påvirkere.

Tidligere har Forbrukertilsynet straffet en aktør som etter å ha brutt Forbrukertilsynets forbudsvedtak ble selskapet pålagt å betale 80 000 kroner for fire Instagram-innlegg som enten manglet merking eller der merkingen var utydelig.

Forbrukertilsynet har nå sendt brev til annonsører som ikke har fått veiledning om annonsøransvaret tidligere. De får nå beskjed om å ta grep, slik at de overholder reglene når de bruker påvirkere i markedsføringen. Påvirkerne som har publisert markedsføringen har også fått kopi av brevene, med informasjon om at de kan ha et medvirkningsansvar ifølge markedsføringsloven.

Annonsørene har frist til 24. juni til å kommentere forholdene i brevet, samt bekrefte at de vil følge lovens krav.

Powered by Labrador CMS