Siden august har han 80 innlegg og nærmere 350.000 visninger på innleggene sine. Det mener han sier mer om LinkedIn enn det sier om ham selv. At noen kan oppnå slike resultater og holde kurs ni måneder etter å selv ha tatt det i bruk, mener Fornes er et godt bilde på hvor LinkedIn står i Norge i dag.

Mener norske bedrifter bruker LinkedIn helt feil: Mener de få som har skjønt det får enorme resultater fordi alt det andre er så dårlig

– Det er et enormt potensial for å skape vekst gjennom plattformen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ved sensommeren i fjor startet Fredrik Fornes i den nye jobben som kommunikasjonssjef i Proplan. I den forbindelse fant han ut at han ville utforske LinkedIn, fordi han hadde forstått at dette var en viktig kanal i den såkalte B2B-bransjen (bedrift til bedrift). Ni måneder senere holder han LinkedIn-kurs for bedrifter som ønsker å lære mer om plattformen.

– Jeg postet mitt første innlegg i august i fjor. Da hadde jeg på forhånd konsumert alt jeg fant om webinarer, e-bøker og lignende om plattformen – og bestemt meg for å teste det ut selv, forteller Fornes til KOM24.

Siden august har han 80 innlegg og nærmere 350.000 visninger på innleggene sine. Det mener han sier mer om LinkedIn enn det sier om ham selv. At noen kan oppnå slike resultater og holde kurs ni måneder etter å selv ha tatt det i bruk, mener Fornes er et godt bilde på hvor LinkedIn står i Norge i dag.

Unngå salg og stivt språk

Ut fra egen opplevelse av LinkedIn, er omtrent nitti prosent av norske LinkedIn-brukere folk som er inne en gang iblant kun for å scrolle gjennom innleggene – men de engasjerer seg ikke i innhold. Syv prosent prøver så godt de kan, og er aktive nok, men de gjør det feil. Til slutt er det tre prosente som bruker LinkedIn riktig.

– De tre prosentene får enorme resultater fordi alt det andre er så dårlig. De får en organisk rekkevidde der inne ut av en annen verden nå for tida. Plattformen har rundt 750 millioner brukere, og kun tre millioner er aktive og deler innlegg hver uke. Det er veldig få som konkurrerer om trafikken.

Forskjellen på de som gjøre det bra sammenlignet med de som gjør det dårlig, er at de har forstått at LinkedIn ikke er en plass for å snakke produkt og tjenester.

– Bygg tillit ved å vise kompetanse, og unngå masing. Mange går i fellen ved å bli for formelle, fordi de tror LinkedIn er en profesjonell plattform. Språket blir for stivt, og de ender opp med å bli en del av en grå masse få bryr seg om.

La ansatte skinne

Fornes mener folk må tørre å by på seg selv, bli personlig og snakke mer om det større bilde.

– LinkedIn handler om å posisjonere seg inn mot målgruppen sin. Det er ikke en plattform for å legge ut innlegg om salg, for så å måle hvor mange salg du får på innlegget. Da har du misforstått. Du må være «in it for the long run». Vær aktiv, bygg opp profilen din og del innhold slik at du bygger tillit. Da vil komme til deg den dagen de er klar for å kjøpe dine produkter.

– Hvordan kan byråene inspirere og lære på LinkedIn?

– Alt som har verdi for folk, som gjør at folk bygger tillit til bedriften er verdt å skrive om. Underhold meg. Inspirer meg. Lær meg noe. Hvorfor eksisterer bedriften, hva bidrar dere med i samfunnet eller har dere noe samfunnsansvar? Jobber dere med mangfold og inkludering på arbeidsplassen eller sitter dere med gode historier om ansatte?

To fellesnevner for innlegg som går viralt og får mye respons er innlegg som er innhold som forteller en historie og viser sårbarhet. Han tror i tillegg at bedriftsprofiler får dårlig rekkevidde fordi folk vil forholde seg til mennesker.

– Jeg etterlyser bedrifter som lar sine ansatte få skinne på sine personlige profiler. Som tør å la folk få prøve og feile, og ta den kalkulerte risikoen det er å la ansatte skinne på LinkedIn.

CHAIR-prinsippet

Et prinsipp Fornes har lært mye av er CHAIR-prinsippet fra den amerikanske LinkedIn-coachen John Espirian. Innlegget som publiseres skal treffe flest mulig av bokstavene i ordet «chair».

– C står for challenging. Still folk et spørsmål og utfordrer dem til å mene noe. H står for helpful. Lær bort og del kunnskap med leseren, det er innhold som gjør det bra. A, står for amusing og skal være morsomt og underholdende. Også har du I og R som handler om hvor interessant og relevant innholdet er for målgruppen.

Selv deler Fornes egen læring og kunnskap om LinkedIn med sine kontakter. Han sammenligner LinkedIn med et digitalt mingleevent. Det man snakker om inne på plattformen, burde man også kunne snakket om på et fysisk mingleevent.

– Hadde jeg da gått bort til deg og sagt at vi har rabatt på våre produkter, er det uinteressant for deg og du vil gått unna. Men hadde jeg snakket om hvordan vi har fokus på mangfold og inkludering på arbeidsplassen, blir det mer interessant å høre på.

– Det er klart at et innlegg som snakker om «hvor bra produktet mitt er» og «få 20 prosent ut måneden» treffer ingen av bokstavene i CHAIR

Powered by Labrador CMS