– Vi har laget en god strategi som fungerer bra for oss som selskap. Og vi føler at vi bryter noen normer med tanke på innholdet som deles fra et selskap som KPMG, sier Leder for Kommunikasjon, Alexander Wie Flaa.
– Vi har laget en god strategi som fungerer bra for oss som selskap. Og vi føler at vi bryter noen normer med tanke på innholdet som deles fra et selskap som KPMG, sier Leder for Kommunikasjon, Alexander Wie Flaa.

Derfor la KPMG om hele Linkedin-strategien sin

Konsulentselskapet satser på høy frekvens i antall innlegg.

Publisert

– Vi er nok det selskapet som har vokst mest på LinkedIn i vår bransje det siste året, sier Leder for Kommunikasjon i KPMG Alexander Wie Flaa, til KOM24.

I dag nærmer konsulentselskapet seg 30,000 følgere, og blant «konkurrentene» finner vi blant annet Storebrand, BDO og PwC.

– Det er de vi følger mest med på, for Deloitte og EY har gått over til globale kontoer.

Heier på bransjen

Konkurrentene heier på bransjen og synes det er gledelig at KPMG vokser på LinkedIn.

PR-ansvarlig i BDO Harald Bonaventura Borchgrevink, setter pris på at de følges med på, og kommunikasjonsdirektør i Storebrand Margrethe Assev, synes det er motiverende at deres innsats på LinkedIn blir lagt merke til av andre selskaper.

– Vi følger også med på andre som er gode på dette, og vi synes det er positivt at stadig flere bedrifter satser på LinkedIn og at dette bidrar til å skape en relevant og innholdsrik arena for faglig diskusjoner og inspirasjon, sier hun til KOM24.

Wie Flaa synes det er fint hvordan de kan lære og bli inspirert av hverandre.

– Vi hadde ikke blitt bedre uten å lære av andre selskaper, legger han til.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør i PwC Rune Sjøhelle, heier på konkurrenten, og sier at veksten ikke er det viktigste tallet for dem.

– Det er fint hvis KPMG har vokst det siste året, selv om ikke vi tror det er det viktigste tallet å forholde seg til, men vi synes det er bra at bransjen er synlig på et medium som LinkedIn, og derfor heier vi på konkurrenten, sier han til KOM24.

Antall følgere:

  • Storebrand: 29,163 følgere
  • BDO: 12,586 følgere
  • PwC: 32,944 følgere

Bryter normer

Selv om det ikke er store forskjeller på antall følgere for øyeblikket, forteller Wie Flaa at KPMG lenge lå et godt stykke bak flere av konkurrentene.

– Fra å ha ligget bak flere konkurrenter, har vi vokst betraktelig når det gjelder antall følgere og engasjement rundt innleggene våre. Siden januar 2021 har vi fått 10,000 nye, relevante følgere. Det er vi selvfølgelig veldig fornøyd med.

Han forteller at de det siste halvannet året har jobbet mye med innholdet som legges ut på LinkedIn.

– Vi har laget en god strategi som fungerer bra for oss som selskap. Og vi føler at vi bryter noen normer med tanke på innholdet som deles fra et selskap som KPMG.

Han sikter blant annet til filmer som legges ut.

– De er forholdsvis lange. Spesielt innen mangfold, inkludering og i forbindelse med markeringer som for eksempel kvinnedagen og Pride har vi eksperimentert med dette formatet og fått god respons.

I tillegg fikk selskapet mange positive tilbakemeldinger da de i fjor slapp en video som tok for seg veien tilbake til kontoret etter flere år med hjemmekontor.

– Jeg tror særlig «Tilbake til kontoret»-filmen var veldig utypisk oss, og kanskje uventet for mange at KPMG lager en slik film, men den filmen bidrar til at vi får vist en litt annen side av oss selv.

Bidrar til helhetsinntrykket

Kommunikasjonsavdelingen har jobbet mye med LinkedIn-strategien, og målet er høy frekvens i antall innlegg.

– Vi har en målsetting om å poste et visst antall relevante innlegg i uken, noe som stiller store krav til avdelingen vår og selskapet forøvrig. For det skal, og må være godt innhold som er tilpasset målgruppene våre.

Strategien har gitt uttelling, ikke bare i antall følgere.

– Rapportene viser at CTR-en er høy, og da leser vi det som at vi treffer godt med innhold som engasjerer. Vi ser at vi har en jevn økning på alle parametrene, og dette samsvarer med veksten vi opplever.

Og kontoen når ut til riktig målgruppe.

– Her er vi ikke opptatt av å nå bredt ut, for målgruppen er de i vår bransje og de vi ønsker å rekruttere. Men det handler om å være litt annerledes, mener Wie Flaa

– De som skal lese innholdet vårt er vanlige folk, og de vil ikke nødvendigvis ha innhold som er blankpolert eller glossy.

Og han er sikker på at økt synlighet bidrar til økt rekruttering.

– Det blir en del av helhetsinntrykket av oss som selskap. Og vi ser at vi vokser på attraktivitet blant studenter som ønsker å jobbe i denne bransjen. Vi kan nok ikke tildele sosiale medier all ære for at denne attraktiviteten vokser blant studenter innen blant annet økonomi, IT og tech, men det bidrar til mer synlighet og kjennskap, samtidig som det viser KPMG fra en annen side enn tidligere.

Powered by Labrador CMS