F.v. Marius Husebø-Evensen, Hans Petter Stub, Elizabeth Hartmann, Alexander Wie Flaa og Knut Erik Erstad.

Delte meninger om Varde Hartmarks svar på Nordvik-reklamen – Morsom og håpløs

– I utgangspunktet synes jeg reklamen fra Nordvik var helt håpløs. Men jeg synes ikke Varde Hartmark kommer noe bedre ut av det, sier Hans Petter Stub i Whydentify.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For mer enn to uker siden reklamerte Nordvik i Dagens Næringslivs papirutgave med kåringen av både sine «beste» og «beste kvinnelige» eiendomsmeglere. Det skapte flere reaksjoner, og uken etter kom Propr på banen med et tilsvar til eiendomsmegleren.

Før helgen kastet konsulentmiljøet Varde Hartmark seg på bølgen, og kom med sin versjon. Vardes tilsvar har i likhet med Nordvik-reklamen skapt stort engasjement i sosiale medier.

– Først av alt synes vi det er veldig gøy at annonsen engasjerer! Annonsen var utelukkende humoristisk ment og humor treffer som kjent ulikt, skriver Arne Norheim, daglig leder og partner i Varde Hartmark, til KOM24.

Kjønnsinndelingen er irrelevant

– I utgangspunktet synes jeg reklamen fra Nordvik var helt håpløs. Men jeg synes ikke Varde Hartmark kommer noe bedre ut av det – Jeg skjønner ikke hva de ønsker å si med dette, sier Hans Petter Stub til KOM24.

Han er mangeårig partner i Whydentify og jobber i tillegg med employer branding i byrået.

– Jeg kjenner ingen kvinner som vil ha en jobb, bare fordi de er kvinner. Jeg synes kjønnsinndelingen er helt irrelevant, nesten uansett yrke.

Stub synes Varde Hartmarks forsøk på å «snu» kampanjen lander nedlatende, og han tviler på at noen i konsulentselskapet er stolte av budskapet.

– Det er absolutt ikke bedre å snu dette mot menn, selv ikke i 2022. Dette er håpløst gammeldags og bidrar til at vi ikke kommer videre. Det eneste riktige er å skrive: «Våre aller beste …», uavhengig av kjønn.

Han synes også det er dårlig stil å henge ut andre.

– De har verken stil eller eleganse. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva de har tenkt, og synes de er minst like dårlig på mangfold. Kjønn skal være irrelevant. Varde Hartmark prøvde seg på humor, men humor er vanskelig, og dette ble bare rart.

Tilsvaret kommer for sent

– Jeg skjønner at det er humor og et forsøk på satire, men Varde Hartmarks stikk mot Nordvik er ikke godt nok utført og i tillegg kommer den for sent, sier leder i kommunikasjonsavdelingen til KPMG, Alexander Wie Flaa til KOM24.

Han understreker tydelig at han synes tilsvar til ulike reklamekampanjer er noe han setter pris på

– Men generelt synes jeg vi ser en tydelig trend der det er lettere å bruke gutter og menn som hoggestabbe i tilfeller det ikke er akseptert å omtale kvinner på samme måte. Å bruke menn med negativt fortegn har på mange måter blitt det enkleste virkemiddelet i kommunikasjon og markedsføring. Derfor synes jeg Varde Hartmark bommer.

KPMG vurderte selv om de skulle komme med et humoristisk tilsvar til Nordvik.

– Men etter en helhetsvurdering valgte vi å droppe det. Vi så vel ikke helt hva det kunne gjøre for oss og vår merkevare.

– Har misforstått

– Dette blir et sleivspark til Nordvik, men dette er ikke veldig mye bedre, enn den opprinnelige annonsen sier Elizabeth Hartmann i Siste Skrik Kommunikasjon til KOM24.

Hun mener Varde har misforstått at dette ikke handler om forfordeling, men om likestilling.

– Jeg liker ikke at man diskuterer kompetanse ut ifra kjønn – i 2022 burde det være en selvfølge at kvinner og menn er likestilt.

Hartmann mener dette handler om over-korrigering.

– De har forsøkt å korrigere budskapet fra Nordvik, men det ender med at de over-korrigerer budskapet, og da blir det nesten like dumt.

Norheim i Varde forsikrer at de ikke opererer med kåringer av de «beste» konsulentene, ei heller definerer noen på bakgrunn av kjønn.

– Vi lever av å løse problemer og det gjør vi best når vi kombinerer folk med ulik bakgrunn. Dette vet våre ansatte og det er nok også derfor de reagerte så positivt når vi luftet annonseideen. De som reagerer negativt har kanskje ikke sett ironien, eller de synes rett og slett ikke det var morsomt. Og det er jo helt greit.

– Morsomt og forfriskende

Kommunikasjonssjef i Schibsted eCommerce & Distribution, Marius Husebø-Evensen synes tilsvaret til Varde var morsomt.

– Jeg synes det er fint at man forsøker å lette litt på en diskusjon som fort kanskje blir mer spisset enn den egentlig trenger å være, sier han til KOM24 og kaller stuntet forfriskende.

Han påpeker at man stort sett må være rask til å følge opp aktuelle debatter i dag for å beholde momentum, men i motsetning til Wie Flaa i KPMG, synes han likevel det fungerer i Vardes tilfelle.

Nordvik hadde sin kåring på trykk i DN lørdag 22. januar.

Interessant å snu problemstillingen

Knut Erik Erstad er hovedverneombud i Forsvaret og innrømmer at han måtte tenke seg om før han postet Varde Hartmark-reklamen på sin private Twitter-konto. Posten har fått 562 likes og 41 re-tweets.

– Men jeg landet på at jeg synes Vardes tilsvar var artig. Det er et alvorlig tema, og jeg valgte å ikke problematisere, men la humoren få være det morsomme i dette tilfellet. Spesielt siden jeg så at de blant andre hadde kvinnelig finansdirektør.

Det hjalp også at flere kvinner hadde kommentert i samme retning som Erstad, og at de synes dette var en morsom måte å «svare» Nordvik på. Men han har også registrert at responsen er todelt.

– Jeg skjønner godt at man kan problematisere dette. Annonsen kom samtidig som den nye sentralbanksjefen skulle avsløres – som igjen viser at dette er en viktig sak knyttet mot kvinner i ledende stillinger i mannsdominert miljøer.

Erstad erkjenner at samfunnet er likestilt på mange måter, men fortsatt har en lang vei å gå.

– Jeg synes diskusjonene rundt dette er interessant når man snur problemstillingen – først da ser man hvor dum denne forskjellsbehandlingene er.

Nordvik er kjent med innholdet, og ønsker ikke å kommentere saken.

Powered by Labrador CMS