Stor oversikt: Dette er Norges mestvinnende byråer
Nå begynner prisutdelingssesongen. KOM24 har her forsøkt å lage en oversikt som viser hvilke byrå som faktisk gjør det best i de viktigste konkurransene år etter år.
– Vårt mål med alt vi lager er at det skal virke. Kreativitet er et viktig våpen for å oppnå nettopp dette; effektiv, god reklame.
Det sier Kjetil Try til KOM24.
TRY-huset kommer ut øverst på en kåring KOM24 har gjennomført som viser hva som er de beste byråene i Norge, som faktisk gjør det best i konkurranser.
– Morsomt å vinne
– Vinner vi priser for reklamen vår er det en hyggelig bonus, og ikke minst; Trys kreative ry gjør det lettere for oss å rekruttere de flinkeste kreatørene til byrået, sier han og legger til:
– Også er det selvfølgelig morsomt å vinne. Og god reklame for byrået.
Det er ikke noe man liker mer som markedsfører enn å være med på en prisutdeling og gjerne høre sitt eget navn bli ropt opp fra scenen. Det gir dem heder og ære den kvelden, man blir gjerne omtalt i både KOM24, Kampanje og Kreativt Forum og man er stjernen en periode.
Men er det en ting alle vet så er det det at det er så sykt mange priser der ute. Noen byrå kan i perioder tapetsere spaltene med priser de har vunnet over hele verden. Men ofte er det bare for en kampanje de faktisk får suksess med. Og det er jo veldig bra for den klienten som hanker inn priser, men hva med de 29 andre klientene som byrået har?
Hva får de egentlig igjen?
KOM24 har derfor prøvd å ta på seg jobben med å vise det som faktisk er landet beste byrå.
Kreativitet eller effekt?
Vi vet allerede nå at det er mange som ikke kommer til å like måten vi har løst det på og poengsystemet vårt kan helt sikkert kritiseres og det er sikkert noen som mener vi har valgt feil konkurranser å ta utgangspunkt i og eller at ulike typer byråer er med i samme kåring.
Men dette er vårt objektive forsøk på å få fram hvilke byrå som faktisk gir kundene verdi for det de gjør.
Det har alltid vært en debatt mellom kreativitet og effekt. Man hedrer kreativiteten, men hvordan vet man at den gir effekt?
Vi har tatt utgangspunkt i de tre siste års prisutdelinger, altså de som ble gjennomført i 2020, 2021 og 2022 og vi har bestemt oss for at det er Gullblyanten for kreativitetens skyld, ANFO Effekt for effektens del og Cannes Lions for å vise at man kan konkurrere på et internasjonalt nivå, som vi tar utgangspunkt i.
Man får ett poeng for shortlist i Cannes og diplom på ANFO Effekt og Gullblyanten, deretter er det to poeng for bronse, tre for sølv, fire for gull og fem poeng for Grand Prix.
Tvisten her er at man kan bare få poeng én gang for hver case.
Som kunde vil man jo ha et byrå som kan vise til suksess gjennom flere år for flere kunder, ikke bare på storeslem på ett case. De vil se byrå som kan levere gull år etter år.
Det er alltid den høyeste poengsummen de får pris for.
– Veldig viktig
Og den klare vinneren er altså TRY-huset. Selv om byrået hadde en svak Gullblyanten under utdelingen i 2022, så er det de som har gjort det sterkest der de siste årene. De har levert bra i ANFO Effekt men også internasjonalt har byrået gjort det sterkt.
I Norge hadde TRY et middels år i fjor, men de sikret seg blant annet en Gull-løve fra Cannes.
Deretter følger POL, Anorak og OMD.
Som sitt søster-byrå gjør POL det jevnt over bra der de deltar, også internasjonalt. Anorak har de siste årene gjort det klart best i Gullblyanten og fått noe med seg fra ANFO Effekt, men OMD utelukkende gjør det sterkt der.
Kine Werenskiold er byråleder i Anorak. Hun sier det er veldig viktig å gjøre det bra i konkurranser.
– Det er både bevis på at vi holder et høyt faglig nivå og det er også en CV, en måte å presisere hva vi får til for kundene våre, sier hun.
Hun kaller det et bevis på et faglig sterkt miljø å gjøre det bra i konkurranser og sier det gir både synlighet og markedsføring.
Hun mener det og gjør det lettere for kundene når de skal velge hvilke byrå de skal gå for.
– Om du som oppdragsgiver skal sammenligne for å finne riktig byrå er det fint å ha mye seire å vise til, mener hun.
Krativitet må gi effekt
I Norge er det særlig Gullblyanten og ANFO Effekt som er de viktigste konkurransene for dem.
Morgenstern, som gjorde det særlig sterkt under Gullblyanten 2021, har og samme prioriteringsliste.
Byråleder Camilla Kim Kielland sier at de prioriterer Gullblyanten og ANFO Effekt for det er effekt og kreativitet og samspillet mellom dem som er viktig for dem.
– Hadde vi bare hatt kreativitet som ikke ga effekt hadde vi ikke hatt kunder, sier hun.
Kielland sier at det å være med i konkurranser og gjøre det bra er en viktig investering for dem og at det er en form for markedsføring de gjør for seg selv.
– Vi gjør det og for vi tror det er stor forretningsverdi i det. Vi tror kreativitet og konsept som folk legger merke til er en viktig strategisk ressurs for et selskap, sier hun.