Alexander Gjersøe, Hans Magne Ekre, Ina C. Egelandsdal og Per Kristian Voss Halvorsen har startet nytt byrå og vil skille seg ut. Derfor er planen å ikke ha en tradisjonell nettside, men mer som en nettbutikk, som tvinger dem til å ha mer levende sider enn hva som er vanlig i bransjen.

Derfor brøt de ut og startet sitt eget reklamebyrå

– Ingen av oss har vel et ønske om å gjenskape de byråene vi har vært i.

Publisert Sist oppdatert

– Når du blir svær blir det og mange spesialister som har smalere og smalere ansvarsfelt, så man mister jo kontakt med mange deler av prosessen, som egentlig gir mening til hverdagen, for du blir bare sittende med din bitte lille del av prosessen. kanskje du ikke treffer kundene en gang, sier Hans Magnar Ekre, en av utbryterne som har startet Ring 2 reklamebyrå i Oslo.

Vil gjøre ting annerledes

Ekre har dannet kreatør-team sammen med Alexander Gjersøe i over 20 år, siden de møttes på Westerdahls og de ble ansatt som nummer sju og åtte i SMFB, hvor de har jobbet siden. Men høsten 2020 bestemte de seg for at nok er nok.

– Da bestemte vi oss for å si opp og selge oss ut. Vi hadde et halvt års oppsigelsestid og så hadde vi et halvår hvor vi begynte å kartlegge hva vi hadde lyst til å gjøre og vi kjente at vi ville starte noe på egne premisser. Vi kommer fra et ganske stort byrå med mange partnere, vi ville gjøre ting litt annerledes, dyrke arbeidsgruppe mer enn et stort byrå, forteller Gjersøe.

De kjente Per Kristian Voss Halvorsen i ANTI godt og bestemte seg for å kontakte han, og han ble raskt med. Men de måtte være flere, de hadde og et sterkt ønske om å ha med en fjerde person som kunne både prosjektledelse og evner å ta et daglig lederansvar. Derfor kontaktet de Ina C. Egelandsdal, som da var i mamma-perm, men som ellers jobbet i POL som prosjektleder og partner.

– Etter å ha snakket med dem på høsten tenkte jeg at jeg bare skal hoppe i det. Jeg har jeg fått en baby, så kan jeg like godt få en til, sier hun og ler. Og i januar var hun om bord.

– Man har vært litt bortskjemt og privilegert ved å være i sånne store byråer som man har vært og man har «checka» av på så mye. Så det er godt å riste av seg den komfortkragen og begynne fra start igjen. Det blei for spennende til å fortsette i det gamle vante. Går det ikke så går det ikke, men vi satser på at det går, sier hun.

Små team

Tanken til gjengen i Ring 2 er at de skal skille seg ut fra de store etablerte byråene som jobber på en måte som de synes er for omfattende. De viser til undersøkelser som viser at arbeidsgruppene bare vokser og vokser. Til svenske Gullegget viser undersøkelser at det over tid har vært en 61 prosent økning i antall involverte i et arbeid som er sendt inn til konkurransen. Det får gjengen i Ring 2 til å stille spørsmål ved hvorfor det er sånn. Er det så viktig med så mange involverte parter og hvem er det som styrer den prosessen? Hvor finnes den beste kompetansen?

– Vi har tenkt at om du jobber med et stort byrå er det det beste teamet i det byrået du vil jobbe med. De består ofte av to kreatører, en rådgiver, en prosjektleder og en del andre funksjoner som man trekker i, avhengig av prosjektets art. Det vi gjør nå er at vi har den set upen og så trekker vi de ressursene fra der vi finner den beste kompetansen, sier Per Kristian Voss Halvorsen.

Tanken deres er å leie inn den kompetansen de trenger fra prosjekt til prosjekt.

– Vi har jobbet med svære kunder før, det er egentlig nok å være ganske få for å serve ganske store kunder, legger Ekre til.

– Men hva er ambisjonene deres? Skal dere være denne gjengen på fire for alltid eller skal dere være som en gjeng på fire som ender opp med å bli et stort selskap?

– Vi skal alltid skryte av størrelsen, uansett hvor mange vi er, sier Ekre og ler.

Han sier de har veldig konkret erfaring med å vokse fra seks-sju ansatte til omtrent 80. Han mener det skjer noe med en organisasjon når man bikker rundt 20 ansatte. Da skjer det noe med hele dynamikken og hverdagen. Han sier at så skjer det kanskje noe nytt når du passerer 40 ansatte.

Mindre og mindre morsomt

– For min del føler jeg det har blitt mindre og mindre morsomt dess flere man blir, sier han og peker på at da blir det flere som begynner og slutter og man får mindre kontakt med de man egentlig jobber sammen med.

– Ingen av oss har vel et ønske om å gjenskape de byråene vi har vært i, selv om det har vært veldig gode byråer, legger Gjersøe til.

De er alle samstemte om at de ikke skal ansette og ansette og til slutt bli avhengige av å selge den kompetansen de har.

– Om du har veldig mange spesialiserte funksjoner i byrået så må du også løse oppdragene på en måte der du får finansiert alle disse funksjonene. det er derfor arbeidsgruppene vokser så mye, men spørsmålet er om det er det kunden trenger eller om det blir løst p ens tørre måte enn det som blir tiltenkt. så det må vi unngå, peker Voss Halvorsen på.

Oppstarten var i oktober i fjor og de fikk sin første kundetelefon før de hadde fått registrert seg i Brønnøysundregistrene. Alle fire var partnere i byråene de gikk fra, så konkurranseklausuler forhindret dem i å ta med seg kunder de jobbet med fra før. Dermed har de vært nødt til å ta en del kalde telefoner for å selge seg inn. Men de er så langt fornøyde med oppstarten.

– Det som er fint er at vi har blitt veldig godt tatt imot og det virker som om mange er modne for å gjøre noe på en annen måte. Men så er det perioder innimellom hvor vi tenker at kanskje vi må prøve å fylle opp kalenderen om 14 dager, men så har vi vært heldige og så ringer telefonen, sier Gjersø.

Powered by Labrador CMS