– Da vi startet for tre år siden var vi et eget AS, under Hyper og i praksis nesten bare en avdeling. Det å bli en del av Ahead har vært helt avgjørende for oss, sier Siri Platou om byråets vekst og fremgang.

Elg ønsker å tydeliggjøre behovet for spesialistbyråer

Opplever enorm vekst etter at de ble et eget selskap under Ahead Group.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Siste halvdel av 2021 har vært en enorm opptur for det fargerike SoMe-byrået Elg, med byråleder Siri Platou i spissen. Byrået ble startet som et datterselskap av HyperRedink i oktober 2018, og nøyaktig tre år etter oppstart ble Elg et selvstendig selskap i Ahead Group, under konserndirektør Kjetil Botten Skogly.

– Det var noe av det første Kjetil gjorde da han kom inn i Ahead i august 2021, forteller Platou til KOM24.

En avgjørelse Botten Skogly følte seg trygg på.

– Elg var allerede på vei mot noe veldig bra, men de trengte mer spillerom og areal til å leke på. Det å løfte opp Elg som et eget selskap var en av de første avgjørelsene jeg tok, og jeg følte meg helt sikker på at det var et riktig valg, forteller han til KOM24.

Fra «avdeling» til eget selskap

Siden oppstarten har byrået gått fra å være fire og et halvt årsverk til å bli snart 20 personer. Samlokaliseringen med hele Ahead Group i Telegrafen i Oslo, bidrar også til at Elgeflokken utvikler seg i stor fart.

– Da vi startet for tre år siden var vi et eget AS, under Hyper og i praksis nesten bare en avdeling. Det å bli en del av Ahead har vært helt avgjørende for oss, sier Platou.

Hun mener de er på et vippepunkt i fasen fra gründerbyrå til et etablert byrå med tydelig identitet og spesialisering.

– Vi har store vekstplaner og ambisjoner for året, men det er ikke noe ønske å vokse for vekstens skyld. Vi har fra første dag vokst organisk basert på etterspørsel og det er gøy å se lekenheten vi utstråler visuelt og hvem vi er går ikke på bekostning av faglig kompetanse og forankring.

Må ta en tydelig posisjon

SoMe-byrået skal fortsette å være lekne.

– Også skal vi være rause, gøyale og fargerike. Vi gjør kanskje ting litt annerledes enn mange andre i bransjen, men vi ønsker å forme byrået litt annerledes enn de mer tradisjonelle.

Derfor er det viktig at Elg fortsetter å være en sterk merkevare som posisjonerer seg riktig visuelt og kommunikativt.

– Som et nytt byrå når du skal ta posisjon i markedet må du være soleklar og tydelig på posisjonen din, og i vårt tilfelle også leken på merkevare. Det å jobbe på tvers med de andre Ahead-byråene og kundene, får vi det beste fra to verdener. Jeg tror man ofte kan drukne litt i et stort globalt system, mens her får vi dyrke oss og være med i et fellesskap.

Platou er klar på at Elg ikke hadde trivdes som et matrisebyrå.

– Det er ingen hemmelighet at vi er kulturdrevet, og vi ansetter også primært basert på kultur. Vi mener energi og drive er medfødte kvaliteter, og alt annet kan læres. Det handler mest om hvordan du er som type, og her i Ahead er det godt tilrettelagt for denne kulturen, forteller hun.

Én familie, men ulike medlemmer

For Botten Skogly er det viktig at byråene skal være seg selv å bevare sin egen identitet.

– Vi har et bevisst forhold til nettopp dette at hvert enkelt byrå skal beholde og utvikle sin egen kultur. Det tror jeg er viktig for tilhørighet slik at byråene kan fortsette å dyrke sin fagkompetanse som skal være unik i hvert enkelt byrå. Samtidig skal vi ha noen fellestrekk som skal gjenkjenne oss på tvers av Ahead-paraplyen.

Og byråenes identitet skal tydelig få skinne i byrå gruppens nye lokaler.

– Hvert byrå skal få sette sitt preg i Telegrafen. Det er ikke noe mål for oss at alt skal se likt ut. Vi er én familie, men ulike familiemedlemmer. Det skal være synlig og det er det rom for. Det er kanskje litt klisjé å si, men vi skal være individuelle samtidig som vi driver lagidrett, forteller Botten Skogly.

Tar sin egen medisin

Fra Elgs start fram til i dag, synes byråleder Platou det er gledelig å se er at annonsørene og de store merkevarene har begynt å se at godt organisk innhold er avgjørende.

– Og det at sosiale medier anerkjennes som et eget fagfelt. Fra vi startet opp er alt satt mer i system og profesjonalisert. Sosiale medier er satt på agendaen fordi kundereisen kan like gjerne starte på Instagram eller en annen kanal. Jeg håper og tror at vi tydeliggjør behovet for spesialistbyråer.

Elg har nylig redefinert egen strategi, og har nå opprettet egne team for alle sosiale kanaler, både organisk og betalt. 



– De to største teamene våre er utvilsomt Instagram-teamet og TikTok-teamet. Det virker som dette er året hvor merkevarer virkelig har fått øynene opp for TikTok. Jeg er spent på hva utviklingen av den kanalen vil bety, både for markedet og for byrået vårt.

Elg tar sin egen medisin, og legger mye ressurser i markedsføring av byrået.

Byrået har snart 10,000 følgere på Instagram, og bruker også mye tid på egen TikTok og LinkedIn. Platou er overbevist om at det å bruke kanalene daglig selv, er den eneste måten å holde seg helt oppdatert i faget på.



– En oppgave som heldigvis både er lærerik og morsom – og som sørger for kontinuerlig utvikling både for byrået, men også for de flinke folkene som jobber her.

Powered by Labrador CMS