– Det er viktig for oss å understreke at Gullbarbie-prisen går til programmet – og ingen av deltakerne som har deltatt i serien, sier Press-leder Isaac Eldstad Røssnes.

Ex on the beach til topps i «versting-kåring»

For aller første gang går Gullbarbie til et TV-program.

Publisert Sist oppdatert

Dette er 13. gang Press - Redd Barna Ungdom (RBU), deler ut Gullbarbie – prisen som gis den medie- og reklameaktøren som får barn og unge til å føle seg verst.

– Det var en tydelig vinner i år, forteller leder i Press, Isaac Eldstad Røssnes, til KOM24.

Klar vinner

Hvert år kan barn og unge under 25 år nominere sine kandidater til Gullbarbie – før landsstyret til Press avgjør hvilke tre kandidater som nomineres og dermed utgjør finalistene.

Gullbarbie finalistene:

  • ZARA er nominert fordi de gjennom produkter og markedsføring promoterer et ensidig skjønnhetsideal.
  • Prowhitening er nominert for at de aktivt bruker influencere til å selge ideen om at hvite tenner er en nødvendighet for unge forbrukere.
  • Ex on the Beach Norge er nominert for seksualiseringen av deltakerne og måten dette markedsføres til et ungt publikum.

Les hele begrunnelsen her.

I slutten av forrige måned ble det klart at den spanske kleskjeden Zara var nominert sammen med tannblekingsproduktet Prowhitening, og TV-programmet Ex on the beach.

Mandag kveld ble det klart at Ex on the beach fikk flest stemmer og stikker av med seieren.

– Som oftest er det en av finalistene som rykker ifra, og kaprer omtrent halvparten av alle stemmene – og årets vinner er ikke noe unntak, forteller Press-lederen.

Ex on the beach er en britisk reality-TV-serie, som siden 2018 har blitt vist i en norsk versjon. I programmet følger vi åtte single deltagere som nyter strandlivet med fest og moro, før deltagernes ekser dukker opp.

Problematisk markedsføring

TV-programmet ble Gullbarbie-nominert for seksualiseringen av deltakerne og måten dette markedsføres til et ungt publikum.

Leder i Press - Redd Barna Ungdom (RBU), Isaac Eldstad Røssnes.
Leder i Press RBU, Isaac Eldstad Røssnes, forteller at det var en klar Gullbarbie-vinner med Ex on the beach.

– Vi baserer mye av nominasjonen på hvor tilgjengelig noe er for barn og unge, og dette er en populær serie som har fått mye plass i markedsføringen, særlig i sosiale medier. Det er en realityserie som når ut til mange unge mennesker og bidrar til en økt seksualisering i mediebildet.

Aldersgrensen for programmet er 14 år.

– Hadde aldersgrensen vært høyere, er det ikke sikkert at dette hadde vært vinneren. Men når markedsføringen er så sterkt preget av kropp og sex, synes vi grensen burde vært høyere enn 14 år.

I Norge er det distributøren selv som setter aldersgrense for TV-programmer med regler og retningslinjer fra Medietilsynet.

– Det er viktig for oss å understreke at Gullbarbie-prisen går til programmet – og ingen av deltakerne som har deltatt i serien. Det som er problematisk er hvordan serien markedsføres.

Influensere må tåle kritikk

Forrige uke sto tidligere Gullbarbie-vinner Sophie Elise Isachsen for mange av overskriftene etter et omstridt Instagram-bilde som ble publisert, og deretter slettet søndag for over en uke siden.

Tidligere vinnere:

2022: Brandy Mellville

2021: Sophie Elise AS

2020: Blogg.no

2019: Victoria Secret

2018: Bik Bok

2017: Nettavisen, med undersidene Side2 og Side3

2016: Dagbladet

2015: Elevkalenderen

2014: Russedress

2013: Undertøysmerket Victoria’s Secret

2012: Klesmerket Jack & Jones

2011: Klesmerket Diesel for kampanjen «Sex Sells»

Kilde: Press RBU

Eldstad Røssnes sier det ville vært en vanskelig vurdering om dette skjedde før nomineringen til Gullbarbie – og tror muligheten for at Sophie Elise igjen ville vært blant de nominerte, ville vært stor.

– Med så mye medieoppmerksomhet er det ikke usannsynlig at hun ville blitt nominert av mange barn og unge. Hun er kanskje Norges mest kjente influenser med nesten 600 000 følgere, og jeg tror de aller fleste, om man følger henne eller ikke, har fått med seg det som skjedde forrige uke.

Sophie Elise AS ble nominert og vant Gullbarbie i 2021. Det er alltid bedrifter eller virksomheter som nomineres, og aldri enkeltpersoner. Press-lederen forteller at det var en stor intern diskusjon før hun ble nominert for et par år siden.

– Vi ønsker ikke å henge ut et enkeltmenneske, men mye av markedsføringen som gjøres av influensene kan falle innenfor Gullbarbie-kriteriene, og kan nok oppleves som mobbing, men det er absolutt ikke ment slik. Vi mener influensere som lever av merkevaren sin, også må tåle kritikk av merkevaren og hvordan den markedsføres mot unge mennesker.

– Uheldig

Det er flere måneder til arbeidet med neste års Gullbarbie begynner.

– Nå vet vi ikke hva som har skjedd i tilfellet med Sophie Elise. Ja, det er, og virker som en veldig alvorlig hendelse, men det blir for spekulativt for meg å uttale noe om jeg tror denne hendelsen vil følge henne helt til neste års Gullbarbie-nominasjoner.

– Det at det kan virke som at det var et narkotisk stoff som ble vist, synes vi selvfølgelig ikke noe om Og vi synes det er veldig uheldig ettersom hun har så mange følgere, og at hun har valgt å holde seg taus i etterkant. Men vi håper ikke hvis det står seg slik, at én hendelse skal straffe henne.

– For Gullbarbie-utdelingen er det viktig å nominere aktører som gjentatte ganger bidrar til at barn og unge føler seg dårlige – det er de vil ønsker å rette oppmerksomhet mot. Men igjen, så er det de under 25 som nominerer, så vi får se hvem de velger å nominere om et år.

Powered by Labrador CMS