– Det er helt fint å begynne i det små, og ett innlegg annenhver uke er bedre enn å aldri dele noe, sier kommunikasjonsdirektør Margrethe Assev..
– Det er helt fint å begynne i det små, og ett innlegg annenhver uke er bedre enn å aldri dele noe, sier kommunikasjonsdirektør Margrethe Assev..

I år satser Storebrand for fullt på LinkedIn

– Ikke lenger bare for dem som er på jobbjakt, men en plattform der vi kan bygge merkevare eksternt og forsterke intern kommunikasjon, sier kommunikasjonsdirektøren.

Publisert

Storebrand har jobbet målrettet med LinkedIn over en periode, men i år skal engasjementet for plattformen løftes ytterligere.

Dette er et tiltak vi har jobbet med over tid, men nytt av året er engasjementet fra toppledelsen og måten vi nå jobber enda mer systematisk for å engasjere bredt, forteller kommunikasjonsdirektør i Storebrand, Margrethe Assev til KOM24.

I flere år har konsernet hatt en egen kanalstrategi for LinkedIn med tydelige mål og ukentlige planleggingsmøter for å koordinere og planlegge innhold.

Brukt på riktig måte er LinkedIn en plattform der vi kan bygge merkevare og profilere oss som selskap og arbeidsgiver, kombinert med å generere leads og dialog med potensielle nye medarbeidere, kunder og partnere.

Skal inngå i onboarding av nyansatte

Gjennom kurs og samlinger skal kompetansen heves blant medarbeidere og talspersoner.

– Dette er forankret helt i toppen, og konsernsjefen har bedt alle konserndirektørene om å være aktive på LinkedIn. Dette tror vi skaper litt intern konkurranse om å være aktive, slik at vi får ambassadører med budskap som skaper engasjement og gjør at flere blir kjent med Storebrand og oss som jobber der.

I tillegg holdes det kurs for ledergrupper og medarbeidere, samt ukentlige LinkedIn-tips som publiseres på internkanalen Yammer. Det skal også bygges en egen ressursside på intranett for alle som ønsker å lære mer, og LinkedIn blir også en del av onboardingen til alle nye medarbeidere.

Siden 2019 har videreutvikling av selskapskontoen og coaching av konsernledelsen stått på agendaen.

– Og vi har sett at plattformen har blitt stadig mer relevant. LinkedIn er ikke lenger bare for dem som er på jobbjakt, men en plattform der vi kan bygge merkevare eksternt og forsterke intern kommunikasjon og stolthet.

Dele nyttig og relevant innhold

Og nylig hadde konsernet sitt andre LinkedIn-arrangement med foredrag og gjester.

– Dette var en fagsamling for alle som jobber med bedriftskontoer for LinkedIn i konsernet, og vi samlet medarbeidere fra Norge, Sverige og Danmark. I tillegg til slike fagsamlinger, arrangerer vi også egne kurs og gjennomganger med medarbeidere og ledergrupper, med gode tips og triks.

På Storebrand-kontoen publiseres det innlegg omtrent hver arbeidsdag. Og fra talspersoner postes det alt fra et par ganger i uken til en gang i måneden.

– Det viktigste er ikke å dele noe hele tiden, men at det de deler er nyttig og relevant på LinkedIn. Når det gjelder medarbeiderne må det være opp til hver enkelt, men alt fra en gang i uka til en gang i måneden er bra. Det er fortsatt vanligere å være innom LinkedIn ukentlig enn hver dag, og vi ønsker å få fram at det ikke er alt eller ingenting. Det er helt fint å begynne i det små, og ett innlegg annenhver uke er bedre enn å aldri dele noe, sier hun.

Bevisst språkbruk

På bedriftskontoen er målet å kommunisere komplekse temaer på en måte alle kan forstå.

Vi prøver derfor å luke ut stammespråk, unødvendige forkortelser og fremmedord. Vi prøver generelt å skrive litt uformelt på sosiale medier og bruker gjerne emojis og muntlige uttrykk hvis det passer. Vi er også bevisst på bruken av personlige pronomen og sier «du» istedenfor «man», og «vi i Storebrand» i stedet for bare «Storebrand».

Når det gjelder personlige kontoer til talspersoner og medarbeidere, er det oppe til den enkelte hvordan de ønsker å uttrykke seg.

– Alle må få skrive på sin måte, slik at de kan dele stort og smått om virksomheten med en personlig innfallsvinkel. Samtidig må selvfølgelig alle som skriver om jobbrelaterte ting i sosiale medier være bevisst på om innhold og språk er i tråd med organisasjonens verdier og retningslinjer.

Powered by Labrador CMS