MENINGER:
Verdikjeden er løsningen
«ANFO-sjef Jan Morten Drange kaster hansken idet han utfordrer bransjen til å samarbeide tettere, og etterspør annonseløsninger som kan konkurrere med store internasjonale teknologigiganter. Jeg plukker den gjerne opp», skriver Stian Remaad, CEO i Adnuntius.
Jan Morten og ANFO skal ha ros for å løfte en viktig problemstilling.
Som han sier så heier annonsører på norske medier, men fortsetter så i stor grad å kjøpe annonsene hos de store globale gigantene.
Han har også rett i at det er en vanskelig oppgave å utfordre dette hegemoniet, og beskriver behovet for en brukervennlig, personvernsikker og transparent løsning der mer av pengene ender hos mediene.
Dette har vært målet med C-ALT fra vi lanserte markedsplassen i 2021.
C-ALT knytter annonsekjøpere og publisister tettere sammen, og leverer mer effekt til kjøperne for pengene, og mer av pengene til publisistene. Bedre ivaretakelse av personvernet og reduksjon i utslipp er også viktige fordeler.
Vår opplevelse som teknologileverandør er at mediene har svart på og imøtekommet ønsket: høykvalitets varelager fra alle større norske medier er nå tilgjengelig på ett sted som leverer transparens og mer for pengene.
Dette inkluderer blant annet Schibsted, Polaris Amedia, Aller, TV2, DN og Hegnar. Alle større norske medier er altså å finne på ett sted.
Markedsplassen er også velprøvd av store annonsører.
Gjennom to års drift har de sett effektivisering på 25 prosent eller mer, sammenlignet med ledende internasjonale aktører.
Vi ønsker så klart flere velkommen til å se hvilken effekt man kan oppnå med norsk teknologi og norske medier. For alt er nå å finne på én plass.
Det er en realitet og uunngåelig at pengene flyttes over til kanaler som Facebook og Google.
Problemet er at selv når pengene går til de redaktørstyrte mediene, går via en ineffektiv programmatisk verdikjede, som skraper til seg teknologikostnader både fra salgssiden og kjøpssiden.
Og Google er klart største aktør på programmatisk teknologi i verden og Norge. Sist uke slapp den Amerikanske annonsørforeningen (ANA) sitt bidrag til å analysere denne verdikjeden.
De fant at 29 prosent av hver krone går til transaksjonskostnader. Altså, man betaler nesten en tredjedel av mediebudsjettet for å plassere annonsene sine hos redaksjonstyrte medier.
Dette problemet gjelder i høyeste grad også i Norge.
Da lønner det seg å finne kanaler der pengene brukes mer effektivt. Programmatisk annonsering var en god idé som etter hvert utviklet seg til en uoversiktlig realitet som nå kan erstattes av bedre løsninger. Løsninger som skaper mindre avstand mellom kjøper og selger, ikke større.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.