Ståle Lindblad i studio, Dagsnytt 18.
Ståle Lindblad mener norske medier har lite å skryte av når det kommer til personvern.

Fyrer løs mot norske medier: – Prosessen for å kjøpe annonser er den samme som for 40 år siden

Tirsdag gjestet Ståle Lindblad Dagsnytt 18, og var ikke nådig med løsningene for annonsering hos norske aviser.

Publisert

Sosiale medier-ekspert og daglig leder i Areca, Ståle Lindblad, var gjest i Dagsnytt 18 på NRK tirsdag.

Han mener norske medier har for dårlige løsninger for annonser, og skjønner godt at annonsørene velger utenlandske plattformer som Facebook og Instagram.

– Jeg er helt sikker på at norske annonsører har lyst til å bruke norske medier, men det finnes ikke noe alternativ til Facebook. Prosessen for å kjøpe annonser i norske aviser i dag, er den samme som for 40 år siden. Den eneste forskjellen er at nå sender vi materialet på mail. Før sendte vi det i taxi, sa Lindblad.

Norske medier har ikke et produkt i dag som tilsvarer det som Google og Meta tilbyr, mener han.

Utviklingsredaktør i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen, skrev forrige uke et innlegg i Kampanje der han oppfordrer norske annonsører til å forlate Facebook. Han var også til stede på Dagsnytt 18.

– Pengene må bli i Norge. Da bygger norske annonsører seg en fremtid der de ikke er avhengige av utenlandske aktører, sier Nisja-Wilhelmsen.

Han snakket også om hvor vanskelig det kan være å komme i kontakt med de store utenlandske tech-selskapene, sammenlignet med norske medier.

– Norske medier er underlagt norsk regelverk og GDPR fra EU. Datatilsynet har også hatt problemer med å få tak i Meta. De vil ikke svare når de får spørsmål om personvern, sier Nisja-Wilhelmsen.

For ordens skyld: Ståle Lindblad har jobbet som frilanser i KOM24 tidligere.

Powered by Labrador CMS