Ståle Lindblad i studio, Dagsnytt 18.
Ståle Lindblad mener norske medier har lite å skryte av når det kommer til personvern.

Fyrer løs mot norske medier: – Prosessen for å kjøpe annonser er den samme som for 40 år siden

Tirsdag gjestet Ståle Lindblad Dagsnytt 18, og var ikke nådig med løsningene for annonsering hos norske aviser.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sosiale medier-ekspert og daglig leder i Areca, Ståle Lindblad, var gjest i Dagsnytt 18 på NRK tirsdag.

Han mener norske medier har for dårlige løsninger for annonser, og skjønner godt at annonsørene velger utenlandske plattformer som Facebook og Instagram.

– Jeg er helt sikker på at norske annonsører har lyst til å bruke norske medier, men det finnes ikke noe alternativ til Facebook. Prosessen for å kjøpe annonser i norske aviser i dag, er den samme som for 40 år siden. Den eneste forskjellen er at nå sender vi materialet på mail. Før sendte vi det i taxi, sa Lindblad.

Norske medier har ikke et produkt i dag som tilsvarer det som Google og Meta tilbyr, mener han.

Utviklingsredaktør i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen, skrev forrige uke et innlegg i Kampanje der han oppfordrer norske annonsører til å forlate Facebook. Han var også til stede på Dagsnytt 18.

– Pengene må bli i Norge. Da bygger norske annonsører seg en fremtid der de ikke er avhengige av utenlandske aktører, sier Nisja-Wilhelmsen.

Han snakket også om hvor vanskelig det kan være å komme i kontakt med de store utenlandske tech-selskapene, sammenlignet med norske medier.

– Norske medier er underlagt norsk regelverk og GDPR fra EU. Datatilsynet har også hatt problemer med å få tak i Meta. De vil ikke svare når de får spørsmål om personvern, sier Nisja-Wilhelmsen.

For ordens skyld: Ståle Lindblad har jobbet som frilanser i KOM24 tidligere.

Powered by Labrador CMS