Per Christian Teslo og Martin Wenstad Janssen fra Snapchat stakk av med seieren i årets Kanalbattle.Foto: Anette Johansen-Desjardin
Snapchat stakk av med seieren i årets Kanalbattle
Martin Wenstad Janssen og Per Christian Teslo sørget for Kanalbattle-seier og fikk skryt for lydlogo – Duoen fikk umiddelbar interesse fra TINE: – Kanskje dette blir lansert en gang.
Det var et fullsatt Colosseum kino i Oslo som onsdag holdt rammene rundt årets Kanalbattle, som arrangeres av MFO (Markedsføringsforeningen i Oslo).
Kanalbattle 2022.Foto: Anette Johansen-Desjardin
På scenen hadde hver av de ti ulike kanalrepresentantene ti minutter til rådighet for å presentere de mulighetene de mener ligger i deres kanal for å skape en vinnende markedsføringsmiks, og svare på det store spørsmålet: «Hvem fortjener penga våre i 2023?»
Målsettingen er å:
øke merkevareoppmerksomhet
øke preferanse
øke salg
Mediebudsjettet er en million kroner for målgruppen 18–25 år, og vil foregå i perioden L2 2023. Produktet som skal lanseres er meieridrikken «MFO Shake», i kategorien «nytelse».
En viktig arena
Det var til slutt Snapchat som overbeviste fagjuryen og kan kalle seg årets Kanalbattle-vinner.
Kanalrepresentantene:
TV 2
Bauer Media
Snapchat
Schibsted
Clear Channel
Amedia
Meta
Media Direct Norge
Egmont People
Google.
Og det var Account Executive Martin Wenstad Janssen og Sales Manager Per Christian Teslo fra Snapchat som fremførte vinnerbidraget. Ettersom formatet ble endret i år, kan duoen avsløre at de har brukt en god del timer på besvarelsen.
– Det blir alltid mer intensivt mot slutten, og vi har nok lagt igjen i hvert fall 30 til 40 timer totelt på denne briefen, forteller Martin Wenstad Janssen til KOM24.
Kanalbattle er en viktig arena å vise seg fram for mange, sier Per Christian Teslo.
– Det er 1000 mennesker som ser på i dag, både store og små annonsører, og det er viktig for Snapchat å vise hva vi kan bidra med når det gjelder innsikt, kreativitet og rådgivning.
– Det er tusen markedsførere i salen her, så da må vi på en måte «bring our A-game», og da prioriterer vi å bruke tid på dette for å vise hva vi kan få til med Snapchat.
Seieren smaker godt, og det var viktig å slå Schibsted i Kanalbattle.
For første gang er det en fagjury på plass: F.v Christophe Pons, Janne Espevalen, Jacob Schjerven og Christian Bø.Foto: Anette Johansen-Desjardin
– De leverer alltid bra, de er solide og innsiktsdrevne. Jeg likte godt den presentasjonen, og vi hadde som mål å knuse Schibsted, ler Wenstad Janssen.
Snapchat-duoen utviklet en lydlogo for produktet som de valgte å kalle «Melskis», som tydeligvis har festet seg hos flere i salen.
– Det kom noen bort fra TINE i pausen som faktisk var veldig nysgjerrig på det vi hadde presentert, så kanskje dette blir lansert en gang. Vi er i hvert fall klare!
– De hadde alt
I tillegg til den spesifikke briefen, ble Kanalbattle-vinneren for første gang kåret av en fagjury. Juryens begrunnelse veide tyngst med sine 80 prosent, og de resterende 20 ble avgjort av publikum.
Fagjuryen ble ledet av Brand Manager i Ulvang/Brav og styremedlem i MFO, Christophe Pons, som i tillegg hadde med seg Christian Bø fra Mindshare, Jacob Schjerven fra TINE og Janne Espevalen fra Anorak.
Juryleder Pons avslørte at de også hadde Snapchat som sin favoritt.