Sollin Sæle og Per Berge Moe jubler over sølv og en etterlengtet tur til Cannes.

Young Lions-sølvvinnere: Mener Cannes Lions må bli mer inkluderende

Moe og Sæle feirer sølvet i Cannes, men etterlyser større muligheter for unge å delta i Frankrike.

Publisert

(CANNES): – Det er helt fantastisk å være her. På alle kanter er det inspirasjon og muligheter til å snakke med fagpersoner fra hele verden, sier Per Berge Moe og Sollin Sæle til KOM24.

Privat møttes de på Westerdals hvor de også ble et par. Siden har de giftet seg, jobbet sammen i ANTI, før de skilte lag profesjonelt, samme sommer som de giftet seg. Derfra gikk turen videre til Publicis Kitchen for Moe, og Anorak for Sæle.

Paret jobbet tidligere sammen i ANTI, nå jobber de bare sammen når det er Cannes Young Lions.

– På et tidspunkt skal vi starte for oss selv, men før det er det viktig at vi er på hver vår kant og lærer så mye som mulig. Og det gjør vi best i ulike byråer hvor vi jobber med forskjellige kampanjer og miljøer.

Men når det er Cannes Lions, da jobber de sammen, og det har de tenkt til å fortsette med.

– Det er supert å jobbe i ulike byråer til daglig, men i denne konkurransen har vi lyst til å jobbe sammen. Og det fungerer veldig bra.

– Så dere krangler aldri? Selv ikke når dere er slitne på den 22. timen og løser briefen?

– Vi har lært oss at vi ikke har tid til å krangle når vi jobber sammen. Jeg kan godt si til Per at ideen hans er dårlig, og han kan si det samme til meg, uten at det betyr at jeg ikke liker han som person. Dette er et fag, og begge ønsker å komme fram til den beste løsningen. Da er det nødvendig med en brutalt ærlig diskusjon, sier Sæle.

– Unge talenter blir ekskludert

Duoen gikk til topps i 2020 og representert Norge i 2021, ettersom 2020 finalen ble utsatt på grunn av covid. I fjor ble det bronse, og i år tok de steget opp til sølv. Dette er første gangen de er i Cannes Lions, og turen ble finansiert med salg av TikTok-ideer. Hvis ikke, hadde det vært en dyrebar affære å reise til Cannes og delta på festivalen.

– Prisen halveres fordi vi tar sølv, men vi synes det er rart at det skal være så dyrt. For mange er det helt utelukket med deltakelse, noe som er trist, fordi det er nettopp her man kan samle inspirasjon sammen med resten av bransjen og møte bransjetopper og delta på spennende foredrag hver eneste dag.

Så glad blir man av sølv, selv om bagasjen til Moe ikke ble med til Frankrike.

Publicis endte opp med å kjøpe mange av TikTok-ideene, men paret synes likevel ikke det burde være opp til byråene å finansiere reisen.

– Mange kreatører har ikke store byråer i ryggen, og det er ikke rettferdig at dette skal være en avgjørende faktor. Vi synes arrangøren bør legge opp til at deltakelse er godt innenfor rekkevidde, uansett hvilket byrå og land du jobber i.

Moe og Sæle mener det står i stor kontrast for en bransje hvor det daglig snakkes om mangfold og inkludering.

– Veldig mange unge talenter blir ekskludert, fordi det ikke har økonomi til å reise hit. Vi er heldige og veldig privilegert i Norge, men vi synes det er synd for alle som vinner, som aldri får sjansen til å ta imot løven på scenen i palasset. Dette er tross alt den største og mest prestisjefulle konkurransen i verden for den kreative bransjen. Da er det rart at ikke alle store talenter skal være til stede. Og her bør det gjøres noe for å inkluderer alle som etter vår mening burde være her.

Riis og Sørensen er forbilder

Dette er noe de håper Cannes Lions endrer på i fremtiden, og begge er positive til en festival-løsning.

– Om vi måtte teltet på stranden her, så hadde det vært helt greit. Vi bare mener at alle som har noe her å gjøre, bør ha muligheten og at det ikke er høye priser som stopper dem. Vi ser kreatører som har levert kampanjer, som etter vår mening er mye bedre enn våre, ikke selv kan velge om de vil være her. Og det blir helt feil, i våre øyne.

Men gleden over gull og flere norske nominasjoner skal prege resten av uken.

– Vi synes det var veldig stas at Caroline Riis og Eirik Sørensen fra TRY fikk gull for sitt arbeid. Vi ser veldig opp til dem, og de er vår største inspirasjon i Norge. Selv om vi tilhører ulike byråer, heier vi alltid på alle norske og gleder oss over alle gode prestasjoner.

Powered by Labrador CMS