F.v. vinnerne av Greatest TikTok, sammen med vinnerne av Greatest Creative (høyre oppe), og vinnerne av Greatest Performance i tidenes første TikTok Awards Nordic.

Ikke noe TikTok Award til Universitetet i Oslo

Det ble klart under denne ukens TikTok Awards Nordic.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ble tidenes aller første TikTok Awards Nordic avholdt i Stockholm. Konkurransen retter søkelyset mot byråer og merkevarer i Norden som har gjort seg bemerket på plattformen.

TikTok-kategoriene:

  • The Greatest TikTok: hyller merkene som legemliggjør underholdning på plattformen, og omfavner fullt ut TikToks oppdrag om å «inspirere kreativitet og bringe glede». Den tildeles merkevaren som best benyttet seg av TikToks fellesskap, kultur og kreativitet, og som føltes mest iboende TikTok.
  • The Greatest Creative: hyller merkene som våger å flytte grensene for kreativitet på TikTok, som er også kjennetegnet for suksess på plattformen: Her skal skaperne møte opp som sitt autentiske jeg, gå bort fra å lage det perfekte innlegget og vise glede i alt de gjør.

  • The Greatest Performance: feirer den målbare effekten av flott kreativt arbeid, og fremhever merkevarer som utnyttet TikTok for å oppnå førsteklasses håndfaste resultater. Den deles ut til kampanjer som har hatt betydelig rekkevidde eller påvirket forbrukeratferd på en innovativ måte for å oppfylle spesifikke markedsføringsmål.

I de tre kategoriene «Greatest Creative»,«Greatest Performance» og «Greatest TikTok», har juryen kommet fram til tre vinnere.

Totalt var det elleve nominerte bidrag, og bidragene har kommet inn fra alle de nordiske landene.

Da shortsisten kom i slutten av oktober var det kun ett norsk bidrag på listen i kategorien «Greatest Performance». Bidraget tilhører Universitetet i Oslo med TikTok-en som handler om den 19-år gamle studenten Nora og hennes reise fra studieopptak og fram til første skoledag.

Men den nådde altså ikke helt til topps. Vinneren av denne kategorien gikk til «GirlTalk & RC and BEYOND11».

«Greatest Creative» går til McDonalds Sweden og NORD DDB Stockholm, og den siste kategorien «Greatest TikTok» tildeles merkevaren som best benyttet seg av TikToks fellesskap, kultur og kreativitet, og som føltes mest iboende TikTok.

Den beste nordiske TikTok-en som skal kjempe mot resten av Europa er KFC Sweden og Bright Mind Agency. De vil få brynes seg mot vinnerne i samme kategori fra UK, Frankrike, Spania, Italia go Tyskland i finalen som finner sted i Amsterdam 30. november.

Den som vinner i Amsterdam kan til slutt smykke seg med tittelen europeisk G.O.A.T., som står for «Greatest of all TikToks». (Den beste av alle TikTok-ene).

Juryen har bestått av markedsføringsfolk og skapere fra ulike byråer og merkevarer. Norge var representert med byråleder i JCP PRAD, Lars Eia Kirkholm.

Juryen:

Rasmus Bjurström, Managing Director, Forsman &

Michaela Bognäs, Media & Customer Experience Manager, McDonald's

Nicole Kavander, Founder, All of Us

Lars Eia Kirkholm, Byråleder, JCP Nordic

Rebecca Eliasson, Nordic Digital Media & Advocacy manager, L'Oréal Group

Johan Mirch Peiris, ex Global Creative Director, Daniel Wellington

Anna Olivemark, Head of Content, NORD DDB

Maria Kuutsa, Head of Social & Content \ Partner, TBWA\Helsinki

Liam Kalevi, CreatorArash Gilan, CEO, Viva Media

Maria Christina Sega, Art Director, Virtue Worldwide

Nicklas Hermansson, Founder, NomoFomo

Carl-Magnus Hygrell, Managing Director, Creed Media

Powered by Labrador CMS