F.v. Lars Joachim Grimstad og Egil Pay leder det kreative teamet i TRY. De har alltid en ambisjon om å dra hjem med minst én løve fra Cannes Lions.

Redd for å TRYne i Frankrike

Beholder løve-streaken i Cannes for 17. året på rad.

Publisert

(CANNES): På Cannes Lions åpningsdag mandag, kunne TRY-gjengen puste lettet ut etter at de vant både sølv og gull. Onsdag var den tredje løven i boks, med bronse for Volkswagen-kampanjen «Das Chair».

De siste 17 årene byrået har tatt turen ned til den franske rivieraen for verdens største og mest anerkjente reklamefestival, har Kjetil Trys byrå alltid dratt hjem til Norge med minst én løve. Dette er en tradisjon byrået ikke ønsker å bryte.

– Det betyr masse å vinne, sier det kreative lederteamet i TRY Reklame, Egil Pay og Lars Joachim Grimstad, til KOM24.

Lederteamet har jobbet sammen siden 1999 da begge var i Dinamo, før de gikk videre sammen over til TRY i 2007.

– Det er noen år hvor vi kun har dratt hjem med én løve, så det er litt flaks også, fordi det er kjempevanskelig å vinne i Cannes, sier Pay.

TRY på trynet

TRY er det eneste byrået KOM24 har snakket med som har sendt inn akkurat like mange bidrag til Cannes Lions i år, som i fjor. 

Hvert bidrag i årets konkurranse har kostet fra 6100 kroner, med noen variasjoner innenfor de ulike kategoriene, samt tidspunkt for innsendelse. TRY har sendt inn 46 bidrag til det som kalles for VM i reklame.

I tillegg er det alltid en stor TRY-gjeng som drar nedover – både for det faglige og sosiale.

– Det er dyrt å reise hit og delta, men vi ser på det som en inspirasjonstur med både faglig og sosialt innhold. Vi satser hardt på de jobbene vi mener har en god sjanse til å hevde seg, og vil ikke dra tomhendt hjem fra Frankrike.

– Hadde dere vært skuffet om dere ikke hadde vunnet en eneste løve?

– Ja! Vi har en ambisjon om å vinne hver gang vi sender inn bidrag. Så enkelt er det.

For det er én overskrift Pay ikke vil lese.

– «TRY på trynet». Det er en overskrift jeg aldri vil se. Derfor gjør vi alt vi kan for å unngå nettopp denne overskriften.

Tidenes sterkeste kreatør-gjeng

Grimstad roser kundene som gjør jobben «lettere» for dem.

– Vi er heldige som jobber med flere store og modige merkevarer som tør, og virkelig satser på kreativ markedsføring. For eksempel IKEA, som er en uredd kunde som alltid ønsker noe annerledes, sier Grimstad.

Han og Pay har ledet det kreative teamet siden 2007, som i dag teller elleve team.

– I år er alle teamene involvert i fine jobber, og i Cannes i år har sju av teamene gode vinnersjanser. Også er det en skikkelig god gjeng som heier og løfter hverandre fram.

Pay sier det er lettere når flere team hevder seg.

– Hvis det bare er ett team som gjør det bra, er det litt vanskeligere å skape en god kultur, men nå presterer alle teamene og lager utrolig mye bra arbeid. Dette er den sterkeste kreatør-gjengen vi noensinne har hatt, og da er det veldig enkelt å være kreativ leder.

Powered by Labrador CMS