Hanne Lohne
Hanne Lohne

MENINGER:

Vi vil, men får det ikke helt til

«25 år med sosiale medier - en vill vekst, uten grenser for hva kanalen kan brukes til. Ståle Lindblad oppsummerer det godt i sitt innlegg på KOM24 nå i romjulen. Noen som kjenner seg igjen?», skriver Hanne Lohne i dette innlegget.

Publisert

For markedsførere har sosiale medier gått fra å være noe som testes i det små, til å bli det bærende elementet i kampanjestrategier og medieplaner. Uavhengig av om KPIen er dekning eller konverteringer, sosiale medier kan løse det. Et verdiforslag like enkelt som det er genialt. Det hele pakket inn i en plattform hvor du kan planlegge, kjøpe, optimalisere og måle , alti ett og samme system.

En drøm markedførere med litt for lang to do liste og litt for lite tid.

I denne bransjen er vi programforpliktet til å trives med høyt tempo og hyppige taktskifter. Nye kanaler, nye plattformer, nye kjøpsmetoder. Vi sluker det rått. Et nytt verdiforslag er synonymt med nye eksperter og nye forretningsområder. Whats not to like?

Har sosiale medier tilført noe nytt? Uten tvil.

Har sosiale medier gjort at vi kommuniserer bedre med forbrukerne. Sannsynligvis.

For markedsførere har sosiale medier revolusjonert måten å jobbe på. Det har gitt oss tilgang på data vi før bare kunne drømme om. Vi har fråtset i data. Målrettet høyt og lavt.

Etter den søte kløe kommer som kjent den sure svie. Men hvem klarer vel å la være å klø. Bare litt til.

Pandemiårene har endret mye, åpenbart. De siste årene har også bydd på flere omveltninger. GDPR kom til landet allerede i 2018, men det skulle ta litt tid før de virkelige implikasjonene ble synlig. Sånn er det ofte. Som markedsførere liker vi endringer, men som mennesker trenger vi litt tid.

Det var først når Apple satt ned foten med iOS 14.5 oppdateringen, at vi begynte å kjenne det på kroppen. Nå må du ha tillatelse til å fotfølge kundene dine på tvers av apper, det være seg Facebook -eller, VG-appen. Det skulle vise seg å ikke være mange som gir den tillatelsen.

Datagrunnlaget på sosiale medier gikk fra uendelig til begrenset. Igjen satt hundrevis av markedførere med millioner i budsjett og så konverteringsraten falt som en stein.

Kanskje var det ikke så lurt å lene seg på et og samme system for både kjøp, optimalisering og måling. Bukken og havresekken. I dag erkjenner flere markedsførere at effekten av sosiale medier er redusert. -Effekten er ikke det den en gang var. Vi vil gjerne finne andre alternativer, følger de ofte opp med. -Det er bare det at det er så enkelt med sosiale medier.

Jeg vil påstå at det er lite med markedsføring som er enkelt. Det handler om kommunikasjon. Om sender og mottaker, om følelser. Og mange muligheter til å bli misforstått på veien.

Så nei, det er ikke sikkert du finner alternativer til sosiale medier som er like enkelt. Men det er ingen som blir best i det de driver med fordi de velger enkle løsninger.

La 2023 være året vi velger de riktige løsnigner, ikke de enkle. Og la oss gi hverandre tillit og tid til å gjør nettopp det.

Godt nytt år - la det ikke bli for enkelt.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].


Powered by Labrador CMS