Det 2016 kanskje huskes best for, er begrepet «Fake news». I forbindelse med presidentvalget i USA ble det avslørt at over hundre millioner amerikanere ble utsatt for påvirkning gjennom falske nyheter fra såkalte «trollfabrikker». Usanne historier fra falske nettaviser ble spredt gjennom sosiale medier ved hjelp av automatiserte kontoer (bot’er). De falske nyhetene var så godt laget selv journalister og politikere lot seg lure, og bidro til å dele dem med sine følgere. Bare på Facebook ble 126 millioner amerikanere utsatt for falske nyheter fra kontoer knyttet til Russland.

25 år med sosiale medier – Del 3: Nye formater

Med sosiale medier etablert som en del av hverdagen til folk flest, begynte nye formater å dukke opp. Med det begynte også de ulike plattformene å kopiere hverandre. Det som ble populært på én plattform, dukket snart opp på de andre.

Publisert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Måneds-
abonnement

  • Tilgang på all vår journalistikk
  • Ukentlig nyhetsbrev om kommunikasjon
  • Fornyes én gang i måneden

1 kr
første måned

Deretter 189 kr pr mnd.
Ingen bindingstid

KJØP

Års-
abonnement

  • Tilgang på all vår journalistikk
  • Ukentlig nyhetsbrev om kommunikasjon
  • Spar 378 kr
  • Fornyes én gang i året

1.890 kr
per år

Ingen bindingstid

KJØP

Toårs-
abonnement

  • Tilgang på all vår journalistikk
  • Ukentlig nyhetsbrev om kommunikasjon
  • Fornyes hvert andre år
  • 25 prosent rabatt sett opp mot månedsabonnement i 24 måneder

3.390 kr
Gjelder for to år

Ingen bindingstid

KJØP

Powered by Labrador CMS