Det 2016 kanskje huskes best for, er begrepet «Fake news». I forbindelse med presidentvalget i USA ble
det avslørt at over hundre millioner amerikanere ble utsatt for påvirkning gjennom falske nyheter fra
såkalte «trollfabrikker». Usanne historier fra falske nettaviser ble spredt gjennom sosiale medier ved
hjelp av automatiserte kontoer (bot’er). De falske nyhetene var så godt laget selv journalister og
politikere lot seg lure, og bidro til å dele dem med sine følgere. Bare på Facebook ble 126 millioner
amerikanere utsatt for falske nyheter fra kontoer knyttet til Russland.
Frederick Burr Opper/Skjermdump/
25 år med sosiale medier – Del 3: Nye
formater
Med sosiale medier etablert som en del av hverdagen til folk flest, begynte nye formater å dukke opp. Med det begynte også de ulike plattformene å kopiere hverandre. Det som ble populært på én plattform, dukket snart opp på de andre.