«Dab for data» er en av de mange ideene fra markedsavdelingen i den nye kampanjen til Ice.
«Dab for data» er en av de mange ideene fra markedsavdelingen i den nye kampanjen til Ice.

Slik skal Ice nå generasjon Z

Når mobiloperatøren Ice skal prøve å treffe ungdommen, lager reklamebyrået Nord DDB Oslo en kampanje om akkurat det; en markedsavdeling som jobber hardt for å treffe de unge.

Publisert

Mobiloperatøren Ice lanserer et nytt reklamekonsept rettet mot de unge. Ice mener Gen Z er en målgruppe mange merkevarer har utfordringer med å kommunisere til, og går derfor motsatt vei og erkjenner at det ikke alltid er lett å være «down med kidsa» med alle de nye emojiene, uttrykkene eller trendene i sin nye kampanjevideo.

Metaunivers

– Som mobilselskap jobber vi ikke bare med å bygge et topp moderne mobilnett, og utfordre på pris, vi er også en organisasjon som er tuftet på innsikt, både når det kommer til kommunikasjon, kundeforvaltning og produktutvikling. Vi falt derfor for idéen Nord DDB presenterte; om å skapet et underholdende metaunivers, der vi gjennom å tørre å vise at vi ikke alltid forstår de unge, kanskje gjør akkurat det – viser at vi forstår dem, og gjennom humor og selvironi klarer å nå dem, sier Jannicken Lampe, Head of Brand and Marketing i Ice i en pressemelding mandag.

For reklamebyrået Nord DDB var det å skulle jobbe med et prosjekt der man var ærlige på at man ikke forstår alt de unge holder på med, og samtidig nå ut til de, en spennende brief å ta tak i, og vi hadde innsikt som gjorde at vi fikk et godt utgangspunkt, sier rådgiver i Nord DDB, Thomas Olsson.

Brekker nakken sin

– Det er noe sjarmerende med merkevarer som tør å være ærlige, og som tør å ha en form for selvironi. De aller færreste merkevarer er kulturelle fyrtårn, som enten forstår eller er med og definerer kulturen dagens unge lever i. Så hvorfor late som? Sannheten er at de fleste som jobber i alle markedsdsavdelinger, er passert 20-årene, og forsøkene på å snakke på de unges premisser blir derfor nettopp det – forsøk, sier han i pressemeldingen.

Han sier at de ønsket å starte med denne erkjennelsen – Ice er rågode på det et mobilselskap skal være gode på, som er å levere mobildata, men ikke alltid like flinke med å velge emojis.

Sammen med regissør Morten Borgestad i FUS! har det blitt produsert et knippe filmer som viser hvordan den fiktive markedsavdelingen i Ice strever med å snakke på de unges premisser.

– Vi tror det ligger en liten sannhet i filmene. For selv om vi overdriver her, så er det mange merkevarer der ute som brekker nakken sin for å snakke til GenZ, sier Kreatør i Nord DDB, Jens Østrem.

Powered by Labrador CMS