– Det er denne ærlige måten å annonsere på som er selve kjernen i hvor velykket dette grepet er, for det funker, skriver Markus Lind.

MENINGER:

Bør vi ikke heller gi McDonalds cred for at de er dønn ærlige?

«Det er ikke måte på hva slags ubehag en harmløs reklamekampanje kan føre til i disse dager», skriver Markus Lind.

Publisert

En annonse fra McDonalds ble nemlig for mye for Hege Skarrud, politisk rådgiver i SV og spaltist i Klassekampen. Så mye at hun fikk både hakeslepp og måtte sperre opp øynene. Raseriet førte til et harmdirrende innlegg i Dagbladet og jeg tenkte det verste; hva i all verden har skjedd?

Bare for å ta lufta ut av den ballongen med en gang; Ingenting. Absolutt ingenting dramatisk har skjedd.

Bakgrunnen for Skarruds tantrum er altså en annonsekampanje for McDonalds der hurtigmatkjeden (helt ærlig) annonserer med at det er stress å jobbe på McDonalds. I motsetning til hele målgruppen og de fleste andre hadde hun valgt å tolke budskapet i verste mening; Dette er nemlig å reklamere for dårlige arbeidsforhold, ifølge henne. Det er også «crapitalism» føyer hun til.

Alle som har stått i kø på McDonalds en sen kveld på byen — eller med hele familien på biltur langs E18 — vet at det er stressende å jobbe på McDonalds. Det er liksom en del av greia. Gjestene vet det, managementet vet det og mest av alt; de som jobber der eller kommer til å jobbe der, vet det. De vet det veldig godt. Det er med andre ord en etablert sannhet. Så bør vi ikke da heller gi McDonalds cred for at de er dønn ærlige?

Nå har jeg aldri jobbet på McDonalds selv, så det følgende blir kvalifisert gjetning fra min side. Men jeg tror at de er har ganske gode mellomledere som i mange tilfeller opptrer som mentorer for ungdommene som starter sin karriere hos hurtigmatkjeden. Det er iallfall det jeg har observert, også er det jo og sånn at kjeden har holdt på med dette en stund og det er svært lett å tenke at de har plukket opp et og annet om det å ansette unge mennesker i et stressende miljø.

Det er denne ærlige måten å annonsere på som er selve kjernen i hvor velykket dette grepet er, for det funker. Forrige gang McDonalds var ute med en kampanje som jeg la merke til var med den fantastiske «Stjel våre ansatte».

En kampanje som nok en gang var ærlig; det er et fåtall av de som begynner på McDonalds som gjør det fordi de ønsker en livslang karriere med å flippe burgere. Men det er et veldig fint springbrett; fordi man lærer å håndtere blant annet stress. Dette viser en innsikt hos målgruppen som er ganske imponerende sett fra et kommunikasjonsfaglig ståsted.

Jeg er sikker på at noen vrange vriompeiser også ville funnet på å vridd «Stjel våre ansatte» til å promotere tyveri og menneskehandel.

Så hva handler dette om? Er det budskapet eller er det avsenderen man egentlig misliker her? Noe sier meg at det spiller en rolle at adressaten her er en amerikansk burgerkjede som noen elsker å hate. Det er uansett fascinerende hvor mye raseri en harmløs og til alt overmål ærlig annonse kan føre til.

Hvis Hege Skarrud blir så uvel av å se en såpass uskyldig ting som denne annonsekampanjen fra McDonalds, så burde hun kanskje ta seg en uke med å flippe burgere selv?

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS