James Lyons (til venstre) og Kjartan Sverdrup.

TikTok svarer på kritikken og åpnet opp for pressen: – Vil ha dialog 

TikTok har fått kritikk fra flere kanter den siste tiden, også fra norske politikere. Tirsdag hadde europeisk talsperson, James Lyons, tatt turen til Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag hadde TikToks policy manager i Norge, Kjartan Sverdrup, invitert flere medier til sine kontorer i Oslo.

Med seg hadde han James Lyons fra London, som er talsperson for TikTok i Europa.

TikTok har hatt kontorer i Norge siden februar, men pressehenvendelser til selskapet har gått gjennom PR-byrået Redgert Comms.

Nå ønsker Sverdrup at de som jobber for TikTok Oslo skal bli mer synlig utad.

– Vi vil ha en åpen dialog med alle som har spørsmål til oss, enten det er folk fra pressen, politikere eller andre, sier han.

Sverdrup fikk jobben i TikTok i desember i fjor. James Lyons har en fortid fra National Health Service (NHS) i Storbritannia, der han jobbet med kommunikasjon fra 2017 til 2023.

– Sist jeg var i Norge hadde vi med oss 14 journalister til Hamar og datasenteret der. Vi har absolutt lyst til å være åpen for spørsmål utenfra, sier Lyons.

I fjor høst ble det klart at TikTok lager et nytt datasenter på Hamar. Her skal europeiske brukerdata lagres og tas hånd om på en bra måte, ifølge selskapet selv.

– Hvorfor velger dere å ta imot spørsmål fra pressen på denne måten nå?

– Det er ingen spesiell grunn til det. Men vi ønsker å snakke om prosjektet på Hamar, og mener vi har mye informasjon å komme med der som er relevant for det norske folk, sier Sverdrup.

Møter kritikk

TikTok har kinesisk-eide ByteDance på eiersiden. Helt siden video-appen ble svært populær i Norge og andre vestlige land for omtrent fem år siden, har flere vært kritiske til eierforholdene.

Skepsisen handler i stor grad om informasjonen som TikTok samler inn om sine brukere, og hvordan denne blir håndtert. Flere mener at dersom kinesiske myndigheter vil, kan de be om å få utlevert denne informasjonen.

Både Lyons og Sverdrup er svært opptatt av å få fram at dette ikke stemmer.

– Mye av motvinden vi møter kommer av at mange misforstår dette med hvem som faktisk eier oss. ByteDance er opprinnelig kinesisk, men ledergruppen til ByteDance består av fem personer som ikke har noe med kinesiske myndigheter å gjøre, sier Lyons.

– Hvorfor er det så viktig for dere å få fram at selskapet ikke er kinesisk?

– Det er fordi mange er bekymret for at vi deler data med den kinesiske staten, noe vi aldri har gjort og heller ikke kommer til å gjøre, svarer Lyons.

Forrige uke signerte USAs president, Joe Biden, en lov som sier at ByteDance får ni måneder på å selge TikTok. Dersom det ikke skjer, vil de forby appen.

I Norge har også flere politikere ytret seg kritisk. Deriblant Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og Ola Svenneby (Unge Høyre).

– Hva tenker dere om at flere tar til orde for å forby TikTok?

– Vi er innstilt på å ta hånd om bekymringene deres, selv om vi mener at de ikke er riktig, sier Lyons.

– Flere politikere har også gått andre veien, og er nå på plattformen. Tysklands forbundskansler Olaf Scholz er et eksempel, legger Sverdrup til.

Algoritmene

Ifølge IPSOS SoMe-tracker har TikTok 1,26 millioner brukere i Norge. I USA har den rundt 170 millioner brukere.

Norske politikere og eksperter har også vært kritiske til hvordan algoritmene på plattformen fungerer. Blant annet har Venstres kommunikasjonssjef, Thomas Tangen, har tidligere stilt spørsmål rundt hvilket innhold som prioriteres på appen.

– Det som er viktig å få fram, er at vi ikke tillater politisk reklame på TikTok. I tillegg er TikTok en plattform som baserer seg på at innhold må være engasjerende, og i din feed kan du også få videoer fra brukere som du ikke følger.

– Derfor må også politisk innhold være engasjerende til en viss grad. Da kan du nå hvem som helst som kan være interessert, sier Lyons.

– Kunne dere vært mer åpne om hvordan algoritmene på TikTok fungerer?

– Vi gjør ting som andre selskaper i vårt segment ikke gjør. For eksempel ved å etablere dette datasenteret på Hamar. Jeg tror også vi er mer åpne enn andre.

Ikke fulgt Meta-rettssaken

I september i fjor tapte Meta, selskapet som eier Facebook og Instagram, en sak i den norske tingretten mot Datatilsynet.

Også denne saken dreier seg om datainnsamling, og Datatilsynet mener at Metas markedsføring på sine plattformer er ulovlig fordi den innebærer en svært inngripende overvåking av brukerne deres.

På spørsmål om dette er noe de har fulgt med på hos TikTok, svarer Sverdrup følgende:

– Nei, det har vi ikke fulgt med på i det hele tatt. Jeg så at saken skulle opp i tingretten, men jeg har ikke fulgt med på hvordan det har gått.

– Vi ønsker ikke å snakke om hva andre selskaper gjør, legger Lyons til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS