Det er delte meninger om TikTok på Stortinget. Likevel velger flere og flere partier å benytte seg av appen.

Slik foregår TikTok-lobbyismen på Stortinget

Flere norske partier har valgt å ikke være på TikTok. Dette kan endre seg i tiden framover.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år kom nyheten om at videoappen TikTok etablerte seg i Norge. Med eget kontor i Oslo ønsker selskapet, som har kinesisk-eide ByteDance på eiersiden, å komme tettere på norske brukere.

Et av målene deres har vært å få norske politikere til å revurdere sine holdninger til appen. I fjor besluttet Stortinget at politikerne ikke kunne ha TikTok på sin jobbtelefon.

Ifølge IPSOS SoMe-tracker har TikTok 1,26 millioner brukere i Norge.

Nå bekrefter flere partier til KOM24 at de har møtt representanter fra TikTok.

– Vi tok kontakt med dem og har hatt et møte med TikTok sin kontaktperson i Norge. Der fikk vi en generell gjennomgang og mer spesifikk informasjon om hvordan politisk innhold på TikTok og verifisering av kontoen (Government, Politician and Political Party Account) fungerer, skriver Mari Aaby West i en e-post.

West er assisterende partisekretær i Arbeiderpartiet, som startet egen konto på TikTok like før påske.

Hun skriver at appens inntog i Norge ikke hadde noe å si for den beslutningen.

West skriver også at de følger Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) sine anbefalinger om at ingen offentlige ansatte bør ha TikTok på sine tjenestetelefoner.

– Det er derfor kun ansatte i partiet sentralt som vil publisere innhold på denne kontoen. Vi er opptatt av digital sikkerhet knyttet til bruk av mobile enheter som smarttelefoner, smartklokker, nettbrett og bærbare PC-er, selv om våre ansatte ikke er underlagt anbefalingene fra NSM.

Tok en kaffe

Cato Husabø Fossen er kommunikasjonssjef i Høyre, som også er på TikTok. Han skriver at de løser dette ved å ha en egen telefon som de benytter kun til dette formålet. 

– Den er ikke tilknyttet noen av Stortingets systemer, og heller aldri pålogget Stortingets Wi-Fi, skriver Fossen.

Videre opplyser han at sjefen deres for digitale medier ble invitert av TikToks myndighetskontakt i Norge på en kaffe, og takket ja til dette.

– Det var en helt løs og uformell prat om god og dårlig bruk av TikTok. Vi fikk inntrykk av at de ønsket å ha dialog med alle partiene, sannsynligvis av grunnen det her vises til, at de ønsker å bedre sitt rykte blant norske politikere.

Fossen skriver at de gjennom TikTok kan nå en stor og viktig velgergruppe som det er vanskelig å treffe andre steder. Høyre kommer sannsynligvis til å satse mer på appen fremover, legger han til.

– Ved kommunevalget i høst så vi at under halvparten av dem som har stemmerett for andre gang i livet, brukte stemmeretten. Vi ønsker å nå ut til, og forsøke å engasjere unge velgere med politiske spørsmål og Høyres svar.

TikToks svar:

TikToks kommunikasjonssjef i Norden, Parisa Khosravi, skriver følgende i en e-post til KOM24:

– På lik linje med andre selskaper, engasjerer vi oss i møter med politikere og representanter fra regjeringen for å opplyse dem om utviklingen i både vårt selskap og vår bransje. Dette gjør vi for å kunne håndtere deres bekymringer og gi svar på spørsmål de måtte ha.

– Mange samtaler dreier seg om vårt bransjeledende datasikkerhetsprogram «Prosjekt Clover», som TikTok investerer 140 milliarder kroner i for å lagre europeiske brukerdata i Europa. Det anerkjente europeiske cybersikkerhetsfirmaet NCC Group er sikkerhetsleverandøren for prosjektet. 

Ulike vurderinger

Kommunikasjonssjef i SV, Espen Løkeland-Stai, tror ikke TikToks Oslo-kontor vil bety all verden for norske brukere generelt.

– Jeg tror ærlig talt ikke det har stor betydning for brukerne. TikTok er gøy det, men det er selvsagt store bekymringer knyttet til den ekstreme mangelen på moderering på plattformen og potensialet algoritmene skaper for at unge og lettpåvirkelige kan havne i svært destruktive «kaninhull». Men jeg har de samme bekymringene knyttet til andre plattformer, som Instagram, Facebook og X, skriver Løkeland-Stai.

For partiets egen del skriver han at TikTok kanskje er blitt mer tilgjengelig, men at dette ikke er spesielt viktig for SV. Også de bruker kun enheter som ikke er knyttet til Stortinget.

Også SV har hatt et møte med TikTok.

– Vi snakket blant annet om hvordan en best kan bruke TikTok, og hvordan en skal sikre seg mot desinformasjon og dialog om det skulle oppstå problemer, skriver Løkeland-Stai.

Senterpartiet, som sitter i regjering med Ap, har ingen egen konto på plattformen. Generalsekretær Knut M. Olsen skriver derimot at de lar det være er opp til den enkelte av politikere deres å velge sine SoMe-plattformer.

Justisminister Emilie Enger Mehl har tidligere fått kritikk fordi hun bruker appen aktivt.

– Vi ønsker å treffe unge politisk interesserte som en viktig del av demokratiet. Sp-politikere som er på TikTok benytter egne TikTok-telefoner. Senterpartiet følger rådene fra norske sikkerhetsmyndigheter, blant andre PST, når det gjelder bruk av TikTok.

Kan dukke opp

Rødt har valgt å avstå fra TikTok enn så lenge. Men sosiale medier-ansvarlig, Iver Johansen Aastebøl, sier til KOM24 at de kanskje oppretter en konto veldig snart.

– Vi vurderer å gå på TikTok. Vi har vært nødt til å ta hensyn til kapasiteten en stund, fordi hvis vi først skal lage en bruker vil vi ha mer enn bare minimum tilstedeværelse.

Aastebøl sier at de hadde et møte med TikTok som varte i 40 minutter.

– De ville ha oss på appen, og ville snakke om hva vi tenkte om det. Vi snakket også om hvordan man kan lykkes med innhold på appen. 

– Vi har de samme innvendingene når det gjelder datadeling som vi har til Facebook og andre plattformer. Men min vurdering er at hvis et land som ikke vil Norge vel ønsker data på norske borgere, kan de egentlig bare kjøpe det fra en data brokker. De trenger ikke nødvendigvis å eie TikTok.

Appens tilstedeværelse betyr lite for Rødt, annet enn at de har noen å kontakte, legger Aastebøl til.

– Jeg ga dem tilbakemelding på at dersom man viser interesse for et parti, får man nesten bare opp innlegg fra det partiet. Det mener jeg er problematisk. Så skjønner jeg at det ikke er noe de kan styre her i Norge.

Assisterende generalsekretær i FrP, Helge Fossum, svarer ikke på om de har hatt møte med TikTok. Han skriver følgende:

– Vi har tidligere gjort vurderinger om sosiale medier der vi har valgt å rette vår synlighet inn mot særlig Facebook og Instagram, mens FpU har vært aktive på TikTok. Det er for tidlig å avklare hva vi vil gjøre med plattformen i tiden fremover.

Venstres kommunikasjonssjef, Thomas Tangen, bekreftet i forrige uke at de har møtt TikTok. Partiet har valgt å ikke ha bruker på appen, og Tangen mener bindingene til Kina er grunn nok til å la være.

– Vi har hatt noen møter med dem, uten at det har tatt bort noen av våre bekymringer, sa Tangen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS