Bergens Tidende er ikke særlig fornøyd med å bli brukt i denne typen svindelannonser.
Bergens Tidende er ikke særlig fornøyd med å bli brukt i denne typen svindelannonser.

Denne typen svindel­annonser mener Meta er helt greit

Gladmelding til alle svindlere der ute.

Publisert Sist oppdatert

– Det er krevende. Det er vanskelig å finne ut hvem som står bak dette og hvordan man skal få rensket opp i det.

Det sier Bergens Tidenes nye sjefredaktør, Trond Olav Skrunes til KOM24.

Han snakker med oss om alle de falske annonsene som florer i de fleste sosiale medier. 

Sjefredaktør i Trond Olav Skrunes i Bergens Tidende. Her frå tida i VG.

– En evig kamp

Nylig har det som ser ut som BT sin framside blitt brukt med et stort bilde av NRK-kjendis Anne Lindmo som tydeligvis er involvert i en skandalesak. Den samme annonsen kan man og finne med Aftenpostens profil.

Disse svindelannonsene som utgir seg for å være Bergens Tidende og Aftenposten rullet og gikk tidlig i forrige uke. BT har rapportert den, men har ikke hørt noe fra Meta.
Disse svindelannonsene som utgir seg for å være Bergens Tidende og Aftenposten rullet og gikk tidlig i forrige uke. BT har rapportert dem, men har ikke hørt noe fra Meta.

– Det er en evig kamp, sier Skrunes i BT. 

Han sier de pleier å rapportere inn når de kommer over slike falske annonser der BT er misbrukt.

– Det er vanskelig å finne ut hvem som står bak, for det popper opp nye varianter hele tiden. Det eneste vi kan gjøre er å ta det vi kommer over, sier han.

Han forteller at de og får tips fra leserne om ting de mener er suspekte.

Den omtalte annonsen i denne saken har BT selv fanget opp og rapportert inn til Meta, men har ikke hørt noe mer etter det.

Skrunes sier at merkevarekrenkingen bare er en side av disse svindelannonsene. 

– Men det er og folk som blir lurt og taper penger på dette. Det er og en sentral side, sier han.

Håper på hjelp fra økokrim

Annonsekontoen som sprer falske rykter om Lindmo i BT og Aftenposten bruker et kvinnenavn og det står på siden at det er en restaurant. 

Jan Fredrik Karlsen er en av mange som blir brukt i denne svindelannonsen om Anne Lindmo.
Jan Fredrik Karlsen er en av mange som blir brukt i denne typen svindelannonsen om Anne Lindmo.

På selve Facebook-siden er det for tiden mest annonser om BH-er for eldre kvinner. Men inne på annonsekontoen deres finner man en rekke lignende annonser som de norske. 

Det er blant annet en fra Danmark og flere identiske i Kroatia med lokale kjendiser. 

Også i NRK er de oppgitt over den manglende handlekraften til Meta og de opplever dialogen med de store aktørene som krevende og at det gir få resultater. 

– Vi er avhengig av dette blir løftet fram som alvorlig samfunnsproblem som på sikt vil kunne føre til at publikum mister tillit til mediene og som skader demokratiet, skriver sikkerhetssjef Øyvind Vasaasen i en e-post, videreformidlet av NRKs pressevakt. 

Annonsen med Jan Fredrik Karlsen ble rapportert inn til Meta, men de fant ikke noe galt med den.
Annonsen med Jan Fredrik Karlsen ble rapportert inn til Meta, men de fant ikke noe galt med den.

Han skriver at NRK ser svært alvorlig på falske annonser og misbruk av deres profiler og merkevare.

– Vi anmelder rutinemessig slike forhold til politiet og håper nå at Økokrim kan ta tak i dette, skriver han.

Morten Andersen er stabssjef i Aftenposten.

Han sier de er bekymret for fenomenet som åpenbart utnytter medienes troverdighet til å spre falske nyheter og for å oppnå en økonomisk gevinst og at de er veldig lite fornøyd med at deres troverdighet og merkenavn blir misbrukt. 

– Vi vet med sikkerhet at det er lesere som er blitt lurt, har overført penger og er blitt svindlet, sier han.

– Vi kjemper i oppoverbakke

Han sier at de prøve å rapportere svindelen til de aktuelle sosiale medier-plattformene, men at de ikke kommer noen vei.

Av og til kjøper Aftenposten og tjenester fra selskaper som tar ned nettsider.

– Men det koster oss penger og nettsidene popper bare opp på en annen server. Så det er å kjempe mot vindmøller, sier han.

Andersen sier de og er i kontakt med politi og påtalemyndigheter, men der blir de ikke prioritert. 

Stabsjef i Aftenposten, Morten Andersen

– Det fjerde sporet vi jobber med er informasjon til publikum. Vi har heldigvis en digitalt oppegående befolkning som skjønner at dette er svindel, men vi når aldri ut til alle og vi ser at noen blir lurt. Det er veldig synd, sier han.

– Hva synes dere om innsatsen til aktører som Meta når det kommer til svindelannonser?

– De gjør altfor lite. Det svekker deres troverdighet som en seriøs aktør, sier han og sier de er svært lite fornøyde med Metas innsats. 

Han forteller at det er noen dialog, men at det er vanskelig å nå fram til de rette personene og enda mer vanskelig å få de til å gjøre noe. 

– Er det mulig å bekjempe dette? 

– Ikke for oss, men det er opplagt mulig, men det vil kreve innsats fra plattformene. Og det krever et ris bak speilet i form av regulering fra myndighetene, sier han.

Andersen forteller at norske medier har et godt samarbeid når det kommer til å jobbe mot svindelannonser, noe de har felles interesse i å få bekjempet.

– Men vi kjemper i oppoverbakke, sier han. 

KOM24 sendt en rekke spørsmål til Meta, men de har ikke besvart våre henvendelser innen saken ble publisert. 

Powered by Labrador CMS