Håkon Skogland Skeie, Sverre Andreassen, Fredrik Arveschoug, Peter Paulsberg, Vetle Jonstang Grødem og Peder Amundrød har i kveld sjansen til å vinne Vixen Awards.

Vixen Awards: – Det hadde gagnet oss å vinne, men det er morsommere hvis vi taper

Har allerede forberedt taperinnlegget på Instagram, i tilfelle de ikke går seirende ut mot Oskar Westerlin og de andre stjernene

Publisert

– Oskar Westerlin er uten tvil vår tøffeste konkurrent, sier gjengen i Tigergutt før kveldens prisutdeling i Vixen Awards.

I april 2022 gikk seks kompiser fra Tønsberg sammen og opprettet en TikTok-konto kalt «Tigergutt». 

Millioner av avspillinger senere, er de i kveld i Oslo som Vixen-finalister, konkurrerende mot store profiler som Oskar Westerlin og Fetisha Williams. 

De har allerede forberedt en taper-post til Instagram. 

– Det hadde gagnet oss å vinne, slik at flere kan få øynene opp for oss. Men det er morsommere hvis vi taper, sier de, og understreker at situasjonen er en vinn-vinn for dem.

Selv om de ikke er særlig begeistret for rød løper, ser de fram til festen. Guttene har nemlig lånt elegante smokinger fra en lokal butikk, i bytte mot en Insta-tagging.

– Vi må være forsiktige med ølen, spesielt Håkon, som skal holde takketalen på scenen hvis vi vinner, bemerker de og tilføyer klokt:

– Vi kan heller kose oss med ølen etter at prisen for årets underholdning er delt ut. 

11 millioner views

Tønsberg-gjengen har nesten 225 000 følgere på TikTok og over 40 000 på både Instagram og Snapchat

Julen 2023 hadde de en av landets mest populære julekalendere med over 11 millioner views.

Fra rollespinn til scenarioplanlegging, investerer gjengen en hel arbeidsdag i å lage innhold. Hver mandag klokken 10.00 skjer det faste ukentlige møtet, og forhåpentligvis har noen av guttene fått en gnist av inspirasjon i løpet av helgen. 

Ideene springer ut fra dagliglivets hendelser. Målet er å treffe en nerve blant seerne, noe som gjenkjenner og underholder dem.

– Vi lar oss også inspirere fra TV-verdenen, med serier som «South Park» og «Family Guy» som kilder til kreativitet, sier Peter Paulsberg.

Fredrik Arveschoug tror at deres humorsketsjer fyller et tomrom på TikTok som få andre har rørt ved.

– Vi ser at seerne finner dette formatet underholdende, og vi prøver å holde oss tidløse, uten å hoppe på kortsiktige trender, sier han. 

– Vi har funnet vår nisje og vi vil holde fast ved den hjemmesnekrede stilen. Vi har ingen planer om å gå over til profesjonelt utstyr; vi vil beholde den lavterskeltilnærmingen og fortsette å filme alt med mobiltelefoner, da dette er det som fungerer best i sosiale medier i dag, legger Peder Amundrød til. 

Gikk viralt 

Den mest populære videoen i Tigergutts repertoar er utvilsomt fotballvideoen, som gikk viralt internasjonalt.

Suksessen kom imidlertid med en bittersøt smak da flere andre kontoer kopierte deres idé, og én av dem endte opp med å få flere likes enn Tigergutt selv.

– Jeg tror han klarte å få rundt én million likes. Det var litt bittert, innrømmer Peder. 

På TikTok har videoen deres snart 650 000 likes og over 4,1 millioner visninger. Mens deres dialogfattige videoer har en tendens til å gå viralt, understreker de at deres hovedfokus ikke er på internasjonal anerkjennelse. 

– Når vi ser på ulike samarbeidsmuligheter, er det avgjørende for oss å ha et norsk publikum. Det er dem vi ønsker å nå, sier Sverre Andreassen. 

De foretrekker produktplassering fremfor direkte reklame, og insisterer på å holde videoene underholdende selv på en reklamepost. 

– Folk blar videre hvis de føler at de blir «pushet» på en reklame, sier Sverre, og Fredrik påpeker at magien i videoene deres ville forsvinne hvis de satt seg ned og promoterte et produkt foran kameraet som en typisk influenser.

De har tidligere hatt samarbeid med blant andre Ruter, Cutters, Jif og Zalo. Men drømmekunden for Tigergutt? Ingen andre enn Freia. 

– Jeg ser for meg en video der gutta sitter på kino og bare spiser sjokolade hele tiden, sier Peder mens han tenker høyt. Håkon Skogland Skeie kommer med et forslag: «Kanskje vi kunne dekke oss selv i sjokolade?» Manageren, Embla Bjerknes, skyter inn: «Hva med et sjokoladebadekar?». 

Nye «Hvite gutter»

På TikTok har de virkelig funnet sin plass, men de jobber også med å styrke deres tilstedeværelse på andre sosiale medieplattformer. 

KOM24 har tidligere skrevet om hvordan «Snapstars» potensielt kan håve inn heftige summer på å dele stort og smått fra hverdagen sin. Tigergutt har også oppnådd status som verifisert Snapstars.

– På Snapchat deler vi mer personlige øyeblikk, med mye behind-the-scenes materiale, bloopers og lignende. Vi har til og med vårt eget Snap show, forklarer de.

I tillegg sørger de for å nå ut til publikum på Instagram, spesielt de som ikke er aktive på TikTok. Videoene deres gjør det også svært bra der, og de tilpasser innholdet for å passe plattformen og målgruppen.

– Målgruppen vår er hovedsakelig unge voksne fra 14 til midten av 20-årene, men det er overraskende mange eldre fans over 55 år som følger oss, sier Vetle Jonstang Grødem. 

På Instagram har alle, bortsett fra Håkon, private profiler uten innlegg. De foretrekker å presentere seg som en samlet gruppe, og Peder sammenligner dem med et boyband, à la Backstreet Boys. 

– Vi foretrekker å holde vårt privatliv privat. Vi velger å ikke dele alt på samme måte som for eksempel Oskar Westerlin gjør. Vi ønsker ikke pressen til stede ved eventuelle brudd, eller ha våre foreldre på kamera, sier dem. 

Drømmen deres er å lage et humorprogram på TV. 

– Nå som serien «hvite Gutter» er avsluttet, tenker vi at det kanskje er behov for noen som kan overta stafettpinnen. Og hvem vet, kanskje det blir oss, avslutter de. 

Powered by Labrador CMS