– Vi er til stede i mange some-kanaler hvor Facebook er den absolutt største for oss akkurat nå, men etter min mening ligger det et enorm uforløst potensial ved å bruke LinkedIn, sier Birgitte Lange.

Slik har Redd Barna klart å bikke 10 000 LinkedIn-følgere

Har satset og jobbet systematisk med tilstedeværelsen på plattformen de siste tolv månedene.

Publisert

Redd Barna har vært til stede på LinkedIn de siste fire årene, men det var først for et år siden at de begynte å jobbe mer systematisk med profileringen sin. Og dette har resultert i mer enn 10 000 følgere, hvor flere tusen av disse er nye følgere de siste tolv månedene.

– Nå er ikke 10 000 følgere et eksplisitt måltall for oss, men det er et synlig og tydelig tall jeg synes det var verdt å markere, sier generalsekretær i Redd Barna, Birgitte Lange til KOM24.

Et enorm uforløst potensial

Dette ble markert med et LinkedIn-innlegg forrige uke. Og for å komme hit har Lange og organisasjonen jobbet strategisk blant annet med å spisse målgruppen og hensikten ved å bruke LinkedIn aktivt.

– Vi er til stede i mange some-kanaler hvor Facebook er den absolutt største for oss akkurat nå, men etter min mening ligger det et enorm uforløst potensial ved å bruke LinkedIn. Og etter min mening har vi ikke vært tydelige nok eller tatt bevisste og strategiske valg i hvordan vi kan bruke denne plattformen til vår fordel.

Ønsket bak høyere LinkedIn-aktivitet har vært å styrke Redd Barna som en attraktiv arbeidsplass og bruke plattformen som en strategisk kanal for rekruttering.

– I tillegg kan vi gjennom innlegg synliggjøre oss som en god samarbeidspartner for næringslivet, og en indirekte effekt som følge av bruker strategien, håper vi kan bidra til økt rekruttering av enda flere frivillige og medlemmer til organisasjonen.

Lav utnyttelsesgrad

Det siste året har rekkevidden steget med 58 prosent og antall klikk på postene har mer enn doblet seg.

– Vi har vært til stede på Linkedin i snart fire år, men ikke systematisk. Frem til vi valgte å satse skikkelig for knapt et år siden har utnyttelsesgraden vært for lav, men den jobber vi aktivt med. Vi har heller ikke ubegrenset med ressurser som kan rendyrke sosiale medier, slik at det tar tid å etablere seg, men vi er på god vei.

I Redd Barna er det flere på tvers av sektorer som bidrar med innhold til sosiale medier, samt et internt team som fokuserer på LinkedIn-innhold. Ekstern hjelp har de fått fra LinkedIn-coach, Cathrine Lie Strand.

– Hun er en proff LinkedIn-ekspert som har lært oss mye nyttig om plattform og hvordan den best bør brukes for å oppnå det vi ønsker. Særlig budskapsutformingen har vært fint å få gode innspill om.

Positivt å være some-aktiv

De ansatte i organisasjonen oppfordres til å bruke sosiale medier, men det er ingen tvang.

– Vi synes det er positivt om ledere og ansatte er aktive i sosiale medier, fordi det er helt ulike poster som ansatte legger ut, sammenlignet med hva Redd Barna legger ut. Vi opplever at LinkedIn er en fin erfaringsutveksling plattform hvor man ofte er heldig å skape stort engasjement og få mange gode innspill.

Differensiering mellom plattformene er viktig.

– Vi poster ikke det samme på Facebook som på LinkedIn. Men i likhet med veldig mye annet i organisasjonen tar det alltid tid å forstå nye plattformer og hva som er unikt for hver kanal. Men dette har vi brukt mye tid på i starten for å skjønne hva vi vil oppnå og hvordan vi best kan oppnå det.

Og denne satsingen har mange positive sider for organisasjonen.

– I tillegg til å få vise fram en attraktiv arbeidsplass og som en kanal for rekruttering av nye ansatte og frivillige, kan denne satsingen også være med å bygge merkevaren Redd Barna ytterligere. Så lenge det gjøres ordentlig og systematisk, har jeg tro på at alle kanaler bidrar positivt, enten det er for profesjonelt bruk eller privat.

Powered by Labrador CMS