Lise Sjøblom tror hun aldri vil bli en god ambassadør for bedriften som aldri svarte henne etter jobbintervjuet.
Lise Sjøblom tror hun aldri vil bli en god ambassadør for bedriften som aldri svarte henne etter jobbintervjuet.

MENINGER:

Når rekruttering skader omdømmet

«Jeg er ikke, og vil mest sannsynlig aldri bli, en god ambassadør for bedriften som fikk meg til å føle meg som en idiot.», skrive Lise Sjøblom.

Publisert

Her om dagen leste jeg et LinkedIn-innlegg som traff rett inn hos meg.

Anne-Lise Crogh hadde skrevet om stillingsutlysning og prosessen med å gi avslag til uaktuelle kandidater. Hun tok opp sin erfaring med å gi gode avslag, hvilke tilbakemeldinger hun har fått på disse og hvordan det bygger omdømmet til bedriften. Det fikk meg til å tenke på den gangen jeg selv opplevde det stikk motsatte, og hvilke konsekvenser det har for omdømmet når man «ghoster» kandidater.

For å gjøre en litt lengre historie kort: Jeg søkte på en jobb hos en stor og anerkjent bedrift, kom inn til intervju, ble lovet tilbakemelding innen kort tid, og hørte deretter aldri noe igjen fra bedriften. Ikke en mail engang. Nada.

Etter en stund fikk jeg igjen ett finn.no varsel på telefonen; samme stilling med samme leder var lyst ut på nytt. «Hva er det som skjer??», tenkte jeg. Skulle jeg la tvilen komme lederen til gode og håpe at det hadde skjedd noe ekstraordinært som gjorde at hele forrige runde gikk rett i dass?

Jeg sendte hen en SMS med spørsmål om forrige prosess og om det var ønskelig at jeg skulle sende inn en ny søknad. Tror dere jeg fikk svar? NADA – helt stille.

Denne erfaringen påvirket mitt inntrykk av firma, og oppsummert så gikk jeg fra disse tankene:

  • Seriøst firma
  • Gode ansettelsesrutiner
  • Håper jeg nailer jobben

Til:

  • Useriøs prosess – gjelder dette resten av bedriften?
  • Kaos
  • Tvil om ledelse og kultur i bedriften

Etter at jeg la ut innlegget mitt fikk jeg en enorm respons. Både takknemlighet for at jeg delte min historie, enighet i budskapet om omdømmetap, forferdelse over at slikt kan skje, og ikke minst andre sine historier som dessverre ikke er ulik min egen.

  • Mange har søkt og ikke fått svar i det hele tatt
  • Flere har vært på intervju uten å høre noe mer
  • Etter intervju har kandidaten også sendt SMS og ringt direkte uten NOEN svar

Dette gjør meg veldig trist, men vekker også instinktivt en nysgjerrighet i meg.

Hva er det som er grunnen til at man «ghoster» søkere som har tatt seg tid og vist sin interesse?

Blir det for ubehagelig å gi avslag?

Føler man at når man har landet den «beste» kandidaten, er saken i boks, nothing else matters?

Dette er umulig for meg å vite.

Det er bedriften som lyser ut stillingen som har makten, men det er helt klart at man brenner mange broer ved å oppføre seg slik.

Man svekker bedriften og gir dem ett omdømmetap som enkelt kunne vært unngått.

Ta for eksempel min situasjon. Jeg er ikke, og vil mest sannsynlig aldri bli, en god ambassadør for bedriften som fikk meg til å føle meg som en idiot. Uavhengig om det er lederen sin feil, helt og holdent.

Jeg kan med andre ord ikke vite om det er lederen i seg selv som har dårlige holdninger og lite respekt for medmennesker, eller om det er en ukultur i hele bedriften når det kommer til rekruttering. Ikke er jeg særlig gira på å finne det ut heller, og det får alle rundt meg vite.

I mitt tilfelle er bedriften så stor at det sikkert skal litt mer til før skuta krenger, men med mange bekker små, dannes det en stor å. Basert på alle historiene jeg har fått høre så er jeg sikker på at det vil merkes på et eller annet nivå hos flere bedrifter.

Min mening er at det kunne vært en langt bedre opplevelse med helt enkle tiltak:

  • Bekreft at interessen er registrert, søknad mottatt og vil bli behandlet.
  • Hold kandidater informert, fortløpende. Vis respekt for deres interesse på utlysningen.
  • Er ikke kandidaten aktuell? Gi klart avslag, på en høflig og gjerne informativ måte. (Altså hvorfor man ikke er aktuell?)
  • Ta ALLTID direkte henvendelser seriøst, svar i samme forum som du blir kontaktet på innen så kort tid som du har mulighet til (man forstår at du har mye å gjøre)

Jeg håper at alle som skal rekruttere kan ta med seg i tankene at bak hver søknad er det ett menneske som har lagt ned både tid og følelser for å søke hos bedriften din. Så mine råd er:

Vær snill, raus og rettferdig i prosessen. Tenk langsiktig, kanskje kan en av avslags-kandidatene være helt perfekt neste gang bedriften din trenger folk. Eller det kan hende de har, på tross av avslag, anbefalt bedriften din til andre aktuelle kandidater.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].


Powered by Labrador CMS