– Hvorfor i alle dager skal en bransje gå sammen om å boikotte en rekke konkurranser?
Det er lite som tyder på at Morgenstern klarer å få med seg bransjen på å sende inn til færre konkurranser.
– Hvorfor i alle dager skal en bransje gå sammen om å boikotte en rekke konkurranser? Er vi virkelig så navlebeskuende at vi tror at alle kunder der ute er like kåte og opptatt av å vinne priser som oss?, sier Kenneth Pedersen i ANTI, til KOM24.
Tirsdag kom nyheten om at Morgenstern har bestemt seg for å bare sende inn til fem konkurranser i tiden framover, da de mener det er for mange obskure konkurranser der ute og at det vil gjøre det lettere for annonsørene å velge.
Det poenget ser ikke Pedersen i ANTI.
– Kjør på
– Jeg har aldri – aldri – hatt en kunde som har spurt om vi har vunnet konkurranser. Så det vil forundre meg om en kunde velger et byrå framfor et annet fordi de har vunnet en pris, sier han.
Pedersen sier at dette ikke er noe de har diskutert internt i byrået, men han ser ikke for seg at ANTI kommer til å stille seg bak initiativet fra Morgenstern.
– Om folk vil sende inn til en obskur konkurranse ingen har hørt om, men kan flotte seg med det. Så kjør på tenker jeg, sier han og forteller at det er ANFO effekt, Gullblyanten, Eurobest, Cannes, Visuelt, DOGA, European Design Awards, D & AD, Type Directors Club, Epica, Red Dot og Gulltaggen som er viktigst for dem.
Heller ikke i POL vil man låse seg til et gitt antall konkurranser. Hans Moe mener at det er mange aspekter med det Morgenstern her tar opp, og de ønsker å være konstruktive. Men det er i beste fall komplisert.
– Å offentlig gå ut å si at det kun er noen konkurranser man deltar i, betyr jo også at man offentlig går ut og sier at man boikotter andre. Det vil ikke vi gjøre, sier han.
Moe sier at målet til POL må alltid være at de skal levere de beste og mest effektive jobbene for kundene sine.
– Og i tillegg til å bevise at vi lykkes i jobben vår, så er konkurranser viktige for å tiltrekke oss de dyktigste medarbeiderne, sier han.
Skylder på bransjepressen
I Per Høj støtter man Morgensterns initiativ, men deres tvist er at de har en enda kortere liste med konkurranser å være med i enn Morgenstern.
– Ikke nødvendigvis fordi vi mener vi er så innmari flinke, men av økonomiske grunner, sier kreativ leder Øyvind Waage.
Gullblyanten, ANFO Effekt og kanskje Cannes Lions er deres prioriterte konkurranser.
– Eurobest er kanskje hakket mindre viktig. Hva som gjør at Epica klarer cuten til Morgenstern tipper jeg er at den ikke juryeres av byråfolk, men av bransjejournalister. Det vil si folk som jobber i KOM24 og Kampanje. Da vanker det i hvert fall spalteplass!, sier han.
Som Pedersen i ANTI sier at han ikke tror det er mange norske annonsører som orienterer seg på hva som rører seg i byråverden ved å klikke seg inn på forskjellige reklamepriser.
– Jeg tror i hovedsak den manglende evnen til å prioritere ikke ligger hos byråene, men hos bransjepressen. Det er jo ofte rart hvor stor plass ukjente og rare priser får på både på KOM24 og Kampanje. Hadde pressen vært strengere, ville også byråene vært det, mener han.
Samtidig er han enig med noe Anders Muurman Holm i Morgenstern har sagt tidligere, at annonsører må slutte å basere valgene sine på hva byråer sier de kan få til, og i stedet se på hva de har fått til.
– Tenk om vi kunne brukt mer av den tiden og de pengene på å lage ideer i stedet for å prate om hvordan man lager dem, sier han.
Men der Waage er kritisk til at bransjepressen skriver for masse om all slags priser, mener de kreative lederne i Nord DDB derimot at man bør se til hva man skriver.
– Om man vil orientere seg på kreative byråer så er listen KOM24 lager, som viser antall seiere i Cannes, ANFO Effekt og Gullblyanten de siste årene for unike jobber, et enklere sted å starte, sier Pia Ølstad og Linus Hjellström.
– Konkurranser er bra
De stiller seg bak initiativet fra Morgenstern, men er klare på at de har sin egen prioriteringsliste de følger.
– Hvilke internasjonale konkurranser vi deltar i er noe vi har diskutert og blitt enige om internt på nordisk nivå i NORD DDB, og ikke noe vi bestemmer i samspill med norsk reklamebransje, peker de på.
I TRY er de og klare på at de har strammet inn på hvilke konkurranser de sender inn bidrag til og de støtter initiativet til Morgenstern, men med et stort men.
– Jeg tror de fleste allerede har strammet inn dette og er enige om å sende inn til færre konkurranser, men det er forskjell på å definere dette fra Morgenstern sitt perspektiv og større miljøer som for eksempel NoA og TRY, sier kreativ leder Lars Joachim Grimstad.
– Vi har et stort designmiljø, et stort tech-miljø og et stort performance-miljø, blant annet. Det er helt naturlig at de også ønsker å måle seg mot de beste innen sine fagmiljøer, sier han og trekker fram Gulltaggen, Visuelt og Sabre Awards som andre konkurranser de vil være med på.
Når det kommer til annonsør-perspektivet mener han at de allerede er veldig klar over hvilke konkurranser som gir den beste pekepinnen på høy kreativ standard.
– Kundene våre har for øvrig et mye mer aktivt og bevisst forhold til konkurranser enn før, noe vi setter pris på. Dette er nok fordi kravet til effekt og resultater for å vinne er betydelig skjerpet, reklamen må virke, sier han.
Grimstad mener konkurranser er en bra ting for bransjen.
– Disse konkurransene bidrar til at hele bransjen kontinuerlig strekker seg lenger, søker mot originalitet og ikke bare kopierer det som funket i fjor. Det siste har det jo også vært noen kjedelige eksempler på i det siste, sier han.
Odd Rune Farsund i Publicis Kitchen sier de er med på at man ikke kan levere inn til alt av konkurranser.
– Ingen hemmeligheter i bransjen
– Vi prioriterer de konkurransene hvor man ikke må begynne pressemeldingene med å fortelle hva slags konkurranse det er man har vunnet i, og gjerne dra en analogi på at det er som et OL/VM å regne., sier han og forteller at de leverer stort sett til Gullblyanten, ANFO, Cannes og Eurobest.
– Men kan godt hende vi går bananas og lever en jobb til One Show om vi tror den kan hamle opp der.
Espen Haugen i 11:11 sier at en slags norsk Gunn Report er en god idé.
– Det vil gjøre det lettere for både talent og merkevarer å orientere seg. Det er jo ingen hemmeligheter i denne bransjen. De som har flest av de flinkeste folkene, har størst sjanse for å lage de beste jobbene, sier han og peker på at anerkjente konkurranser spiller en rolle her fordi de flinkeste folkene har lyst til å konkurrere med andre flinke folk.
De prioriterer konkurranser som Gullblyanten og ANFO Effekt i Norge og Cannes og Effies internasjonalt.
Geelmuyden Kiese på sin side er plassert i to verdener.
– Vi skjønner godt Morgensterns behov for å prioritere. Vi tok selv en runde på dette for noen år siden og landet på fem-seks konkurranser vi prioriterer, forteller kreativ leder Ole Henrik Stubberud.
Han sier at noen er sammenfallende med dem Morgenstern har valgt seg ut, men for dem er også noen av konkurransene med røtter i PR-industrien og konkurranser i regi av bransjeorganisasjoner der de er medlem viktige.
– Dermed ser ikke listen helt lik ut. Og nettopp fordi byråene har ulik kompetanse og tyngdepunkt må det kanskje bli slik.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no