Giganter, gigantiske tall og reguleringer

«Vi er inne i et år hvor de store plattformselskapene mest sannsynlig skal reguleres»

Publisert Sist oppdatert

Dette innlegget ble først publisert på ANFO-bloggen. KOM24 publiserer innlegget etter avtale

I disse dager legger både Google og Facebook sine morselskap fram gode tall for siste kvartal i 2021. Like sikkert så fortsetter de samme gigantene sin fantastiske utvikling med stadig nye rekordresultater mens de tilpasser sine produkter og tjenester til en ny virkelighet de vet kommer. Når man har ubegrenset med ressurser både til utvikling og påvirkning vil det være naivt å tro noe annet enn at disse gigantene kommer til å klare seg utmerket også etter litt regulering her og der.

Reaksjonene i markedet i etterkant går imidlertid i to helt forskjellige retninger.

Av og til er en millimeter nok

Alphabet, altså morselskapet til Google og YouTube er nå ute med sine ferske tall fra fjoråret. Omsetningen for siste kvartal i 2021 ble hele 75,3 milliarder dollar. Eller 665 milliarder norske kroner. Dette er en økning på 30 prosent fra året før, det er bedre enn markedets forventninger, de presenterer et godt driftsresultat og inntjeningen pr. aksje er også bedre enn ventet. Summen av dette sender Alphabet aksjen opp med 7 prosent. Selskapet har samtidig store utfordringer og trusler hengende over seg. Eksempelvis er nå Google Analytics, selve ur-analyseverktøyet for mange digitale markedsførere, nå i praksis «ulovlig» å bruke i EU etter dommen i Østerrike.

Av og til er en millimeter nok, sang Anne Grete Preus. Andre ganger er ikke 20 prosent nok i det hele tatt. Meta er også ute med sine tall fra fjorårets siste kvartal. Disse tallene viser at økningen «bare» er på 20 prosent sammenlignet med samme periode året før. Men vi snakker jo fortsatt om en ganske hyggelig økning og ikke minst store summer. Reklameinntektene fra fjerde kvartal i 2021 var på 32,6 milliarder dollar. Eller 287 milliarder norske kroner. Høye forventninger, økte kostnader og signaler om lavere vekst sender da Meta aksjen ned med 20 prosent umiddelbart. Og det til tross for at Meta har 3,6 milliarder månedlige brukere. Det synes klart at det er et marginalt fall i antall daglige brukere, og spesielt blant yngre mennesker, som er det største problemet.

Det er harde bud i den internasjonale plattformbransjen. Begrunnelsen Meta selv gir for lavere vekst er nytt personvernregime hos Apple, TikTok sin ekstreme vekst og ikke minst usikkerhet og forventninger knyttet til reguleringer.

La oss legge til en ny saksopplysning: Tre aktører, Alphabet, Meta og Amazon, dro inn 47 prosent av alle reklameinntekter i verden i fjor! Dette ifølge Digiday. Andelen kryper nok over 50 prosent i 2022. Tre fjerdedeler av all inntekt fra digital reklame havnet hos de tre gigantene.

Ikke helt samtidig, men samtidig nok til at det passer i denne sammenheng, er det offentliggjort en statistikk fra amerikanske Cloudflare Inc. Et selskap som blant annet måler all trafikk på internett.

At 2021 ble TikTok sitt år er ganske klart. Det er ikke hvem som helst som kan passere Google som den mest besøkte aktøren på selveste internett. Vi snakker tross alt Google! Men akkurat det gjorde TikTok allerede i august 2021. Med startposisjon som nummer 7 i 2020 er det et ganske ekstremt sprang på en liste som har vært relativt stabil de siste årene. Og det gjorde de med en milliard brukere. Til tross for en hemmelig algoritme. Som sikkert er like «utspekulert» som andre algoritmer!

TikTok reklamevinner

TikTok er heller ikke uvant med kritikk. Det har gjerne gått på type innhold og aldersprofil på brukerne som ofte er unge. Men også påstander om sensur og moderering. Eller kanskje mer manglende moderering. I tillegg har vi de vanlige utfordringene som oppstår i kjølvannet av «relevant kommunikasjon». Relevans vil for mange oppleves som kjempeflott. Andre vil derimot oppfatte for mye relevans som både «spooky» og på grensen til stalking.

TikTok er en algoritmebasert plattform hvor inntektene kommer fra reklame. Det er nettopp i dette landskapet mange av overtrampene fra andre plattformer tidligere har skjedd. Altså grunnen til at reguleringskortet i sin tid ble lagt på bordet.

Bak TikTok står selskapet ByteDance fra Kina. Med TikTok sin nyvunne førsteplass som mest besøkt på internett og et ganske hissig annonsemarked er det sannsynlig å tro at TikTok vil være en reklamevinner fremover. Det kan godt hende at løsningen på alle Facebook sine problemer «Metaverse» får sin aller sin største konkurrent fra Kina. Hvem vet?

Mange har lenge vært kritiske til hvordan våre data håndteres av svært kommersielle amerikanske globale giganter. Om de skulle havne på feil sted da. Jeg tror det er på tide å rette dette blikket også i en annen retning.

Jeg tror nemlig ikke det er noe særlig bedre om våre data havner i feil hender i et land som Kina heller.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS