Her er kveldens vinnere i ANFOs Martech Awards

Vinnere og begrunnelser finner du her.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag var det klart for tidenes første Martech Awards på Ingensteds i Oslo sentrum.

120 pyntede markedsførere samlet seg for å få med seg prisutdelingen og mingle med venner og konkurrenter.

Årets innovasjon

Første pris ut var Årets Innovasjon som det var DNB som sikret seg for deres Økonomiske DNA.

- Denne aktøren har sett at de har mulighet til å ta en viktig samfunnsrolle, noe de etter alle solmerker, har lykkes med. Kommunikasjonsformen de benytter er tilpasset enkeltpersoner og ikke massene – dette gjør at de fremstår som gode rådgivere i stedet for en belærende aktør, sier juryen i sin begrunnelse.

Flytag - Gjør bagasjen klar til å fly allerede på Flytoget laget av Anorak, Motion Blur, Atyp , BB Computerteknikk fikk sølv og Elektrisk relevans fra Easee, laget av TRY Opt, TRY, TRY Dig sikret seg bronsen.

Databasert innsikt

I klassen Data-basert innsikt var det nok en gang DNB som stakk av med seieren forran Fjellsport og s360 som fikk sølvet.

Samtlige cases hadde veldig gode beskrivelser av enten bruk av data og/eller innsikt. Men det var bare to aktører som virkelig kunne vise til hvordan de hadde brukt både data og innsikt til å løse et problem, de færreste kan vise til målbare resultater og hva det faktisk betyr. Enten fra et økonomisk, merkevare eller samfunnsoppdragsperspektiv. Her ble det bare delt ut to priser.

Juryen skriver i sin begrunnelse at de er imponert over hvordan denne aktøren har tatt i bruk data som er relativt utradisjonelle i markedsføringsøyemed eller andre kommersielle sammenhenger. Det er tydelig beskrevet hvordan de har brukt innsikt til å gjøre veivalgene i en kampanje til det vi kan beskrive som en maktdemonstrasjon uten sidestykke i arbeidet med å hente inn kundedata med høy kvalitet.

Kundeklubb/lojalitetsklubb

I klassen Kundeklubb/lojalitetsklubb stakk DNB og Ditt økonomiske DNA a POL, TRY, Motion Blur av med nok et gull.

Produktet er i utgangspunktet det de fleste ville kategorisert som lavinteresse, men det er ingen hindring for årets vinner. Over 80.000 nordmenn har brukt nesten en halv time av sin tid på kampanjen. Over en fjerdedel sier også at de ønsker å bli kontaktet for mer rådgivning -wow!, skriver juryen i sin begrunnelse.

Ny medlemsmodell – familiekonto – Coop av Oculos og PWC fikk sølv og Nilleklubben - Norges beste kundeklubb av Oculos sikret seg bronsen.

E-post

I klassen for E-post var det Velkommen til Coop - nytt introprogram av Oculos, Seen og WAL som stakk av med gullet.

Vi lar oss imponere av økning i både antall transaksjoner og størrelse på handlekurv - et bevis på at riktig bruk av e-post, gir kroner i kassen, sier juryen i sin begrunnelse.

Din personlige forhandler - Harald A. Møller av Merkle og Oculos fikk sølv og Velkommen Wilma! Eieren din har gjort et godt valg - Gjensidige Forsikring stakk av med bronsen.

Non-Profit

I klassen Non-Profit var det Sammen for å hjelpe: ett nummer - seks organisasjoner – Vipps av iProspect, Dentsu Norge, Røde Kors, Flyktninghjelpen, Redd Barna, Caritas, Kirkens Nødhjelp og UNICEF som stakk av med gullet.

I dette caset ser vi hvilken kraft som ligger i evnen til å mobilisere til en felles sak. Norsk dugnadsånd på sitt best - og det hele er muliggjort av nettopp teknologi, sier juryen i sin begrunnelse.

Alle skal med - Mental Helse Ungdom avYellow Banana, Admirate,

ProFundo fikk sølv og Blodssøstre - PLAN International av Schibsted, Schibsted

Partnerstudio fikk bronsen i denne kategorien.

B2C

I B2C var det nok en gang DNB som stakk av med gullet for Ditt økonomiske DNA.

Juryens soleklare favoritt og gullvinner spiller på alle strengene. Det er allment relevant samtidig som det er dypt personlig. Ved å tappe inn i det mest unike ved hver og en av oss, kombinert med utfordringer rundt sosiale forskjeller, oppnår de stor emosjonell apell. Det setter også gullstandarden for hva det vil si å foreta en verdiutveksling gjennom data, skriver juryen i sin begrunnelse.

Elektrisk relevans for Easee av TRY Opt, TRY, TRY Dig fikk sølv og Urban Miner - Elkjøp x Minecraft (Nord DDB Oslo, House Agency Filmproduksjon, BSmart 3D animasjon, XBOX, Mojang Studios stakk av med bronsen.

Søk

I klassen Søk var det Automagisk julehandel med Nille av Publicis Starcom som vant. Her var det Bohus - Markedsleder og salgsvekst på egen nettside av RED

dentsu X som fikk sølv og Effektiv Leadsgenerering med AdCloud for Sparbank 1 av MediaCom og GroupMNexus som sikret seg sølv.

Sosiale medier

Kveldens siste kategori var sosiale medier.

Der var det Land of the Unfree for Amnesty International av ANORAK/NOA, B-Reel

Films, Ponytail, Ohlogy, Little Big Sister som stakk av med gullet.

Vinneren i kategorien Sosiale medier, har klart å bruke sosiale medier til påvirkning langt utover Norges grenser. De har dermed bevist styrken i SoMe som medieflate, og valg av kanal har vært avgjørende for uttak av ide og strategi.

Vinneren har brukt innsikt fra både trender, etablerte sannheter og politikk, og kampanjen er både rørende og sterk der de beviser hva man kan mobilisere av aktivisme og engasjement i viktige problematikker, skriver juryen i sin begrunnelse.

Ruter tar opplevelsene tilbake av Publicis Starcom fikk sølv og Snappy kundereise doblet hagemøbelsalget for Skeidar av Snapchat sikret bronsen.


Powered by Labrador CMS