2021 i sosiale medier oppsummert

Det siste året har vært preget av pandemien, men 2021 var også et begivenhetsrikt år i sosiale medier. Her er årets SoMe-kavalkade:

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Januar

Onsdag 6. januar angrep tusenvis av Donald Trumps tilhengere den amerikanske kongressen i Washington D.C., og dagen etter ble den amerikanske presidenten kastet ut av Facebook og Twitter.

I kjølvannet av at Trump og flere av hans støttespillere ble kastet ut av Twitter og Facebook var det flere alternative sosiale medier som fikk et oppsving. Twitter-klonene Gab og Parler var to av disse. Det samme var videoplattformen Rumble. Den økte oppmerksomheten hadde imidlertid en nedside for Parler. Kun dager etter at de fikk millioner av nye brukere, valgte både Apple, Google og Amazon å kaste ut appen fra sine plattformer. Selv om Parler etter hvert kom seg på nett igjen, ble den aldri den Twitter-konkurrenter gründerne håpet på.

Selv om OnlyFans hadde eksistert siden 2016, var det først i januar 2021 at plattformen ble kjent for de store massene. OnlyFans hadde lenge vært et fristed for de som ønsker å selge eller kjøpe pornografiske bilder og videoer. Selv om OnlyFans har kjempet hardt for å bli kvitt porno-ryktet, så er det fortsatt få som ønsker å ha en OnlyFans-konto på CV-en.

Februar

Den hotteste plattformen i månedsskiftet januar/februar var utvilsomt Clubhouse. I motsetning til OnlyFans, var det å ha en Clubhouse-konto så ettertraktet at invitasjonen ble solgt på svartebørs. På Clubhouse var det lyden som sto i sentrum, og de første ukene kunne man være heldig å havne i diskusjoner med både Elon Musk og Mark Zuckerberg, i tillegg til enhver norsk politiker med interesse for teknologi. Selv om Clubhouse viste seg å være et blaff som forsvant like fort som det kom, så rakk Clubhouse å bli klonet av de store plattformene. Både Facebook og Twitter har i ettertid lansert egne lyd-produkter.

Mars

Facebook ga brukerne mulighet til å begrense hvem som kan kommenterer på en post. Samtidig kom flere muligheter til å endre sammensetningen av poster i nyhetsstrømmen. Funksjonen «Hvorfor ser jeg dette» gir brukeren informasjon om hvilke kriterier algoritmen brukte for å velge hver enkelt post i nyhetsstrømmen.

Instagram lanserte Live Rooms, en mulighet til å sende live med inntil fire venner.

BuzzFeed avslørte at Instagram hadde planer om å lage «Instagram for kids», en egen versjon av appen for barn. Etter massiv kritikk ble planene lagt på is i september.

April

I begynnelsen av april ble det kjent at en liste med informasjon om 533 millioner Facebook-brukere var blitt delt på et hackerforum. Blant ofrene var 475 000 norske brukere.

April var også måneden da det ble mye enklere å tjene penger på å lage lyd på Internett. Først lanserte Clubhouse en betalingsløsning der fornøyde brukere kunne gi tips til artister og andre som underholdt i Clubhouse-rom. Senere samme måned lanserte Apple flere muligheter for å ta betalt for podkast på deres plattform.

Facebook ville ikke være noe dårligere, så i april lanserte de også sin Clubhous-klone og en satsing på podkast.

Mai

Twitter Spaces var Twitters svar på Clubhouse-suksessen, og ble lansert tidlig i mai. Allerede ved lanseringen hadde Spaces teksting av lyden i sanntid, noe som fungerte forbausende bra også på norsk.

En protestkampanje mot at Facebook sensurerte propalestinske stemmer fikk stor oppmerksomhet i mai. Da plattformen avviste klagene som grunnløse, svarte aksjonistene med å gi Facebook elendige vurderinger i Apple Store og Google Play. Etter flere titalls millioner med enstjerners vurderinger, henvendte Facebook seg ti Apple og Google for å få fjernet dem. Der fikk de smake sin egen medisin, og ble møtt med en kald skulder.

I mai ble det også mulig å skjule likes på poster i Instagram og Facebook. Funksjonen hadde vært etterlyst en stund, og Instagram-sjef Adam Mousseri forklarte tregheten med at deres interne forskning viste at antall likes ikke påvirket brukernes helse. Det var en påstand som skulle vise seg å ikke holde vann noen måneder senere, da verden ble kjent med the Facebook Papers.

Juni

Etter å ha fått massiv kritikk for å tillate Donald Trump og andre politikere å spre løgner og falske nyheter på plattformen, fjernet Facebook endelig det spesielle unntaket for politikere i juni.

Twitter lanserte de to første av en rekke nye betalingstjenester i juni. Med Tip Jar kan du sende mikrobetalinger til andre brukere. Twitter Blue er en premium-versjon av Twitter, som gir deg noen ekstra funksjoner mot en liten månedlig betaling.

Få ting er så myteomspunnet som algoritmene som styrer hvem som ser hva i sosiale medier. I juni åpnet Instagram opp, og fortalte hvordan deres algoritmer fungerer.

Gettr ble lansert i det stille i juni. Trump-miljøets nye sosiale medium fremsto som en forenklet utgave av Twitter.

30. juni ble det kjent at data fra over 700 millioner LinkedIn-brukere var lekket på Internett. Ifølge LinkedIn selv inneholdt dataene ikke passord, og deres systemer var ikke blitt hacket.

Juli

På en pressekonferanse i juli kunngjorde Donald Trump at han ville saksøke Facebook, Twitter og Google for å tvinge dem til å slippe han inn på plattformene igjen.

En rapport som Mozilla publiserte i juli dokumenterte at den viktigste kilden til uønskede videoer på YouTube er plattformens egne algoritmer. Hele 71 prosent av videoene brukere merket som uønskede, var foreslått av YouTube-algoritmene.

Instagram lanserte også nye sikkerhetstiltak for å beskytte unge brukere. Endringene skal gjøre det vanskeligere for voksne å kontakte unge brukere.

Pinterest fulgte etter de store sosiale mediene, og introduserte muligheter for å tjene penger på plattformen.

TikTok økte den maksimale lengden på videoer til 3 minutter.

August

Etter å ha fått sterk kritikk for å fremme ultrakonservative kommentatorer og medier som sprer feilinformasjon og konspirasjonsteorier, publiserte Facebook rapporten Widely Viewed Content Report som svar. Rapporten ble møtt med et skuldertrekk av kritikerne, og saken ble ikke bedre da NY Times avslørte at Facebook hadde unnlatt å publisere en tidligere versjon av rapporten som underbygget kritikernes påstander.

Instagram lanserte nye funksjoner som skal bidra til å begrense trakassering. I tillegg til å proaktivt varsle avsender om at en kommentar kan være uønsket, før kommentaren blir sendt, lanserte de også nye verktøy som kan skjule uønskede kommentarer fra mottakeren.

De lanserte også muligheten for å annonsere produkter i Instagram Shop.

Twitter fjernet Fleets, en stories-funksjon som lot brukerne lage tweets som automatisk ble slettet etter 24 timer.

September

The Wall Street Journal publiserte den første artikkelen om The Facebook Files, en serie artikler med avsløringer basert på interne dokumenter lekket fra Facebook. De interne dokumentene avslørte at Facebook hadde kunnskap om negative effekter ved blant annet Instagram, uten at de gjorde nok for å beskytte brukerne.

Facebook publiserer en oversikt over hvordan algoritmen velger hvilke poster hver enkelt bruker får se, og hva slags innhold som får begrenset spredning.

Datatilsynet offentliggjorde at de ikke ville ta i bruk Facebook fordi de mener behandlingen av personopplysninger medfører en høy risiko for brukernes rettigheter og friheter.

Twitter lanserte Communities, en konkurrent til Facebook-grupper.

TikTok passerte en milliard brukere.

Oktober

Frances Haugen, en tidligere Facebook-ansatt, sto fram som kilden til The Facebook Papers. Senere i oktober publiserer en rekke nyhetsmedier flere artikler basert på The Facebook Papers.

Mandag 4. oktober gikk Facebook, Instagram og WhatsApp i svart, etter at en menneskelig feil førte til at alle Facebooks systemer ble utilgjengelig i flere timer.

Donald Trump lanserte sitt nye sosiale medier-selskap Trump Media & Technology Group (TMTG). Selskapet har lovet å lansere et nytt sosialt medium, Truth Social, i første kvartal 2022.

Facebook endret navnet på selskapet til Meta. De sosiale mediene skal fortsatt hete Facebook og Instagram. Samtidig lanserte Mark Zuckerberg visjonen om Metaverse, en virtuell verden som han mener vil bli fremtidens Internett.

Twitter gjorde det mulig å fjerne følgere uten å blokkere dem.

November

Twitter strammet inn personvernreglene. Planen var å tilpasse seg til GDPR, og gi brukere bedre kontroll over bilder som blir delt. Allerede etter noen dager ble de nye reglene misbrukt av høyreekstreme, som sørget for å få kontoene til motstandere blokkert.

Twitter begynte å forhåndsvise Instagram-bilder som blir delt på Twitter. Etter at Facebook kjøpte Instagram for 9 år siden har de to selskapene kranglet. En pizza- og vin-kveld mellom Instagram-sjef Adam Mosseri og Twitters produktsjef Kayvon Beykpour skal ha vært det som fikk selskapene til å samarbeide igjen.

Jack Dorsey trakk seg som sjef for Twitter. Dorsey, som var en av Twitters grunnleggere, ble erstattet av Parag Agrawal.

Desember

For mange Instagram-brukere var årets julegave at sveip opp-funksjonen i Stories ble erstattet av Link Stickers, slik at det ble mulig å plassere lenker direkte i en story.

Instagram lanserte også «Take a break», en funksjon som minner brukere på å ta en pause fra appen innimellom.

I en høring i Senatet fortalte Instagram-sjef Adam Mosseri at de planlegger å gi brukerne mulighet til å vise strømmen av bilder kronologisk, uten påvirkning av algoritmene. Facebook og Twitter har allerede denne muligheten.

Instagram passerte 2 milliarder aktive brukere.

Powered by Labrador CMS